پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل برای لغو ممنوعیت‌های تحصیل زنان و دختران افغانستانی

پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل برای لغو ممنوعیت‌های تحصیل زنان و دختران افغانستانی
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1402 - 08:58

یک قطعنامه سازمان ملل که از طالبان می‌خواهد به سرعت محدودیت‌های فزاینده بر زنان و دختران را لغو کنند و همچنین ممنوعیت کار زنان افغانستانی برای سازمان ملل را محکوم می‌کند، قرار است روز پنجشنبه در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

العالم - جهان اسلام

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، قرار است امروز (پنجشنبه) یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان به رای گذاشته شود. این قطعنامه از طالبان می‌خواهد به سرعت محدودیت‌های فزاینده بر زنان و دختران را لغو کنند و همچنین ممنوعیت کار زنان افغان برای سازمان ملل را محکوم می‌کند.
پیش‌نویس این قطعنامه که اواخر روز چهارشنبه توسط آسوشیتدپرس مشاهده شد، «نگرانی عمیق خود را از کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان» ابراز می‌کند و بر «نقش حیاتی» آنها در جامعه افغانستان تاکید دارد.
این قطعنامه از طالبان می‌خواهد دسترسی آنها را به آموزش، اشتغال، آزادی رفت و آمد و مشارکت برابر در زندگی عمومی به سرعت بازگردانند.
این قطعنامه که توسط امارات متحده عربی و ژاپن تنظیم شده، قرار است بعدازظهر پنجشنبه - به وقت محلی- در شورای امنیت - متشکل از 15 عضو - به رای گذاشته شود. دیپلمات‌ها گفتند تصویب قطعنامه تقریباً قطعی است اگرچه روسیه و چین ممکن است به آن رای ممتنع دهند.
طالبان در ماه اوت 2021، زمانی که نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از دو دهه جنگ در حال خروج از افغانستان بودند، قدرت را به دست گرفتند و در ابتدا وعده حکومت معتدل‌تری نسبت به اولین دوره حکومت خود از سال 1996 تا 2001 دادند.
اما با تثبیت قدرت طالبان، دختران بعد از کلاس ششم از ادامه تحصیل منع شده‌اند و زنان از بیشتر مشاغل، مکان‌های عمومی و حضور در ورزشگاه‌ها منع شده‌اند. در اواخر دسامبر، طالبان گروه‌های امدادی را از استخدام زنان افغان منع کرد و در 4 آوریل، این ممنوعیت را برای زنان افغان که برای سازمان ملل متحد کار می‌کردند اعمال کرد - تصمیمی که پیش‌نویس قطعنامه آن را «در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه» می‌خواند.
سازمان ملل هشدار داده است که این ممنوعیت می‌تواند ارسال کمک‌های ضروری را فلج کند و منجر به خروج سازمان ملل از افغانستان شود.

پربیننده ترین خبرها