گزارش خبرنگار العالم از تازه ترین تحولات میدانی و اوضاع انسانی سودان + فیلم

پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1402 - 14:56

درگیری بین نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان به رغم اعلام آتش بس همچنان ادامه دارد، این در حالی است که اوضاع انسانی در این کشور پیوسته دشوارتر شده و رو به وخامت می رود.

العالم - آفریقا

طارق ابو شوره، خبرنگار العالم در سودان گزارش داد درگیری های شدید و خشونت بار بین ارتش و نیروهای واکنش سریع در سومین روز از سومین دور آتش بس همچنان ادامه دارد به طوری که در غرب و جنوب سودان از جمله شهر ام درمان شاهد درگیری های شدیدی هستیم. در خارطوم نیز درگیری های پراکنده ای در جریان است.

بنابر گزارش العالم، ارتش سودان به منظور تقویت مواضع خود در ایالت خارطوم، تجهیزات سنگینی را در این مناطق مستقر کرده است. تداوم درگیری ها در این مناطق خسارت های سنگینی به زیرساخت های خارطوم وارد کرده است.

از بعد سیاسی نیز، ارتش طرح سازمان ایگاد را – که حاصل نشست رؤسای جمهور عضو این سازمان است – دریافت کرده است. در این نشست رؤسای جمهور سودان جنوبی، کنیا و جیبوتی مأمور شده اند پیشنهاداتی درباره حل بحران کنونی سودان ارائه دهند.

آنها در صدد هستند تا طرح آتش بس سه روزه کنونی را برای دور چهارم و تا 72 ساعت دیگر تمدید کنند. همچنین یک یک نماینده از نیروهای مسلح و نیروهای واکنش سریع باید برای مذاکره درباره جزئیات طرح به جوبا اعزام شود.

به گزارش خبرنگار العالم ارتش سودان موافقت اولیه خود را با این پیشنهاد اعلام کرده است اما شبه نظامیان نیروهای واکنش سریع هنوز پاسخی به آن نداده اند.

در سطوح انسانی نیز با گذشت هر لحظه از جنگ ویرانگر بین ارتش و نیروهای واکنش سریع، رنج و مصیبت های مردم بیش از پیش تشدید می شود به طوری که در خارطوم شاهد کمبود غذا، آب آشامیدنی، سوخت و قطع برق هستیم.

بنابر گزارش خبرنگار العالم، شهروندان در خارطوم به خاطر کمبود سوخت و پول نقد و عدم امنیت برای خروج از خانه و تأمین نیازمندی هایشان با مشکل مواجه شده اند زیرا فروشگاه ها و بانک ها تعطیل و خودپردازها از کار افتاده اند.

خبرهایی از بستری بودن عمر البشیر در بیمارستان

خبرنگار العالم همچنین گزارش داد خبرها حکایت از آن دارند که عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان از زندان خارج شده و برای درمان در بیمارستان بستری شده است.

گزارش از سودان

پربیننده ترین خبرها