شیخ نعیم قاسم: خارجی‌ها نمی توانند گزینه ریاست جمهوری مورد نظرشان را به لبنان تحمیل کنند

شیخ نعیم قاسم: خارجی‌ها نمی توانند گزینه ریاست جمهوری مورد نظرشان را به لبنان تحمیل کنند
جمعه 8 ارديبهشت 1402 - 14:47

معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: تمام کشورهای خارجی متقاعد شده‌اند که نمی‌توانند گزینه ریاست جمهوری مورد نظرشان را بر لبنانی‌ها تحمیل کنند.

العالم - لبنان

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان امروز (جمعه) در گفت و گو با روزنامه «الأخبار» با اشاره به اینکه ما از نامزدی «سلیمان فرنجیه» حمایت کردیم زیرا وی دارای ویژگی های ملی و عملی است که به نفع لبنان است و در این زمینه دارای نقش و جایگاهی است که می تواند از حمایت های خارجی برای رسیدن به توافق کمک کند، افزود: روز به روز جنبه های مثبت رسیدن توافق بر سر انتخاب ریاست جمهوری بیشتر می شود.

وی در این گفت و گو با بیان اینکه اجرای توافق ایران و عربستان شتاب گرفته است، گفت: دیدارهای وزرای خارجه دو کشور موجب تکمیل پرونده ها شده است و روابط بین بانک مرکزی دو کشور از فردای امضای توافق، آغاز شد.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان اقدامات انجام شده برای راه حل سیاسی یمن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همه اینها عزم دو طرف (ایران و عربستان) برای موفقیت آمیز بودن توافق را تایید می کند که امیدواریم پیامدهایی برای کل منطقه داشته باشد به ویژه اینکه پرونده های [منطقه] به هم مرتبط هستند.

وی بیان کرد که لبنان باید پس از یک دهه تنش و بی‌ثباتی در منطقه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد از آغاز توافق‌ها و سازش‌ها بر اساس آشتی و گشودن افق‌های همکاری به‌ویژه توافق ایران و عربستان استفاده کند.

شیخ نعیم قاسم اظهار داشت: این حل و فصل ها، گزینه های خوبی هستند که باید تا حد امکان روی آنها سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: در شرایطی که منطقه به سمت فضای مثبتی پیش می رود که به آرامش کشورها کمک می کند آیا منطقی است که لبنان به فضای منفی حاکم بر دهه گذشته بازگردد؟

معاون دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه لبنان با یک ایستگاه تاریخی بسیار مهم روبرو است که در آن، گزینه داخلی بر اراده خارجی غالب است، گفت: همه کشورهای خارجی متقاعد شده‌اند که به دلیل احزاب متعدد در پارلمان و همچنین اولویت‌های دیگری که این کشورها دارند، در این مرحله نمی‌توانند گزینه خاصی را بر لبنانی‌ها تحمیل کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین، این امر مستلزم همکاری لبنانی ها برای رسیدن به گزینه ای است که شایسته ریاست جمهوری باشد.

پیشتر شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان روز دوشنبه هفته جاری در صفحه توییتر خود در خصوص وضعیت این کشور نوشت: ۶ ماه است که وضعیت تغییر نکرده است. نامزدی که تعداد قابل توجه آرای نمایندگان را دارد، سلیمان فرنجیه است و فراکسیون های مخالف نیز به دنبال نامزد دیگری هستند که تا این لحظه در این خصوص به توافق نظر نرسیده اند.

وی نوشت که هیچ یک از نامزدهای طرف مقابل آرای قابل توجهی ندارند.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد که کشور لبنان دو گزینه پیش رو دارد؛ اولی گزینه ای جدی (سلیمان فرنجیه) و دیگری تداوم خلاء (در نهاد ریاست جمهوری) است و تمام داده ها داخلی و تحولات منطقه ای حاکی از تغییر وضعیت نیست.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان نوشت که امروز باید از طریق گفت وگو و برداشتن موانع، گزینه ای که از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار است، انتخاب کنیم تا کشور را نجات و زمان را هدر ندهیم و اجازه ندهیم که بعد از مدت ها انتظار نتیجه قبلی تکرار شود.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز چندی پیش در سخنرانی خود به مناسبت روز جانباز و اعیاد شعبانیه حمایت حزب الله از سلیمان فرنجیه را اعلام کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها