ورود سومین گروه نظامی در سودان به خط درگیری ها

جمعه 8 ارديبهشت 1402 - 17:27

با تدوام درگیری نظامی میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع، و عدم پایبندی به آتش بس های سابق و کاهش امیدها برای یافتن راه حل برای پایان دادن به درگیری ها ، سومین گروه از نظامیان سودانی تصمیم گرفتند وارد عرصه درگیری ها شوند.

العالم آفریقا

دو طرف درگیری در سودان، چند ساعت پس از اجرایی شدن آتش بس پنجم، بار دیگر در میان اتهامات متقابل که چه کسی اولین بار آتش بس را نقض کرد، آن را نقض کردند.

مدت کوتاهی پس از اعلام آغاز آتش بس، صدای گلوله های سامانه های ضد هوایی نیروهای واکنش سریع در شرق خارطوم شنیده شد و انفجارهای شدید ناشی از حملات هوایی در بخش‌های جنوب غربی همان منطقه به صدا درآمد، در حالی که درگیری‌ها در مجاورت کاخ جمهوری‌خواه در خارطوم پایتخت ادامه داشت.

"منی آرکو مناوی"، رئیس جنبش ارتش آزادیبخش سودان در صفحه خود در توییتر نوشت: با تشدید درگیری‌های مسلحانه در خارطوم و گسترش آن به تعدادی از مناطق به ویژه دارفور، رهبران جنبش‌های مسلح با یکدیگر ارتباط برقرار کردند و تصمیم گرفتند یک گروه نظامی مشترک برای جداسازی متخاصمان با همکاری مقامات محلی، و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری ها تشکیل دهند.

احزاب سیاسی، نیروهای مدنی و اتحادیه های کارگری سودان به موازات آن، از تشکیل یک جبهه مدنی برای توقف جنگ و بازگرداندن دموکراسی در این کشور خبر دادند.

بیانیه مشترک این نیروها، به ویژه گروه های آزادی و تغییر و انجمن مشاغل حرفه ای سودان، مبتنی بر این است که بر اساس اوضاع به وجود آمده بعد از جنگ 15 آوریل و پیامدهای آن، بر تلاش این جبهه مدنی با هدف توقف فوری جنگ و تلاش برای تامین نیازهای بشردوستانه، بهداشتی و خدماتی شهروندان و همچنین تلاش برای بازگرداندن مسیر انتقال قدرت از راه غیرنظامی و خروج نظامیان از عرصه سیاست و اقتصاد موافقت شد.

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع پس از توافقی که با میانجی گری آمریکا و عربستان سعودی در روز پنجشنبه حاصل شد، موافقت خود را با پیشنهاد سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» IGAD برای تمدید آتش بس بشردوستانه تا روز یکشنبه اعلام کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها