تاکید رییس جمهور بر ادامه افزایش ظرفیت تولید نفت کشور

تاکید رییس جمهور بر ادامه افزایش ظرفیت تولید نفت کشور
جمعه 8 ارديبهشت 1402 - 18:48

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: با بهره برداری از طرح های صنعت نفت، امروز ۴۵ هزار بشکه نفت به تولید کشور افزوده شد که این ظرفیت همچنان باید ادامه یابد.

العالم - ایران

سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در آیین طرح بزرگ زیست محیطی "پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس" در منطقه غرب کارون اظهار کرد: ارتباط صنعت نفت با شرکت های دانش بنیان در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

رئیس جمهور ادامه داد : تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت نفت از ۱۰۰ به ۵۰۰ شرکت افزایش یافته و وزارت نفت با این شرکت ها در حال انجام طرح های مشترک است.

رییسی افزود: صنعت نفت و گاز در کشور باید علم پایه و فناوری پایه باشد تا از این طریق، تمام طرح ها از دانش روز برخوردار باشد.

رییس جمهور با تاکید بر انجام کار ماندگار در صنعت نفت و گاز افزود: جمع آوری ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل توسط پالایشگاه گازی هویزه و تبدیل به گاز قابل مصرف در شبکه سراسری گاز، کار بزرگی است.

وی افزود: با بهره برداری از طرح های صنعت نفت امروز ۴۵ هزار بشکه نفت به تولید کشور افزوده شد که این ظرفیت همچنان باید ادامه یابد.

آیت الله رییسی با بیان اینکه سوزاندن گاز همراه نفت توسط مشعل های فلر موجب رنجش است ، گفت: سوزاندن این گازهای همراه میدان نفتی علاوه بر سوزاندن ثروت ملی، مشکل های محیط زیستی برای منطقه ایجاد می کند.

رییس جمهور اشتغال را حق مردم مناطق دانست و گفت: صنایع موجود در خوزستان باید جذب نیروهای بومی را در اولویت قرار دهند. جذب نیروی غیربومی تنها به مواردی محدود شود که متخصص بومی در آن زمینه وجود نداشته باشد.

انجام کارهای ماندگار در صنعت نفت و گاز کشور

رییس جمهور گفت: امروز به دست توانای نیروهای متخصص کشور در صنعت نفت و گاز کارهای ماندگاری شکل گرفته است که باید از همه کارگران، پیمانکاران و عوامل دخیل در این طرح ها تشکر کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه از ابتدای دولت نسبت به تمرکز بر میدان های مشترک تاکید شد ، گفت: میدان های مشترک به دلیل برداشت مشترک کشورهای مختلف نیاز به اهتمام جدی داشت که با تلاش دولت تمرکز بر میدان های مشترک در اولویت قرار گرفت.

وی گفت: جمع آوری گازهایی مشعل که بدون استفاده سوخته می شد هم از بین رفتن ثروت و هم ایجاد مسایل محیط زیستی را در پی دارد که تعیین تکلیف این مشعل ها در اولویت دولت سیزدهم است.

بیکاری از جمله مسائل مهم خوزستان

آیت الله رئیسی بیکاری را از جمله مسایل مهم خوزستان دانست و گفت: با جذب نیروهای کارآمد فعال خوزستان به مشاغل و صنایع بزرگ موجود در این استان می توان بخش زیادی از مشکل بیکاری در خوزستان را حل کرد.

وی بر فعال شدن اقتصاد گردشگری، دیجیتال و روستایی در کشور تاکید کرد و افزود: فعال سازی ظرفیت های متنوع گردشگری آوردهای بسیاری برای اقتصاد کشور دارد که توجه به این ظرفیت ها مورد تاکید دولت سیزدهم است.

رییس جمهور ادامه داد: جمع آوری تمام گازهای مشعل به در شرق و غرب کارون، برنامه وزارت نفت و اولویت تعیین شده دولت است.

وی گفت: هدف گذاری وزارت نفت برای جمع آوری گاز مشعل تا پایان دولت سیزدهم قابل تقدیر است که باید تمام تلاش این وزارتخانه بر تحقق این هدف گذاری باشد.

ضرورت جلوگیری از خام فروشی در صنعت نفت و گاز کشور

رییس جمهور ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی در صنعت نفت و گاز را مورد تاکید قرار داد و گفت: جلوگیری از خام فروشی موجب افزایش تولید، ایجاد اشتغال و رونق صنعت در کشور است.

آیت الله رییسی با بیان اینکه رفع مشکل های کشور در گرو روحیه جهادی است، ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم به طور متوسط چهار درصد بوده که سهم صنعت نفت و گاز در این رشد اقتصادی قابل توجه است.

صنعت نفت و گاز جهادی اداره شود

وی با بیان اینکه صنعت نفت و گاز باید به صورت جهادی اداره شود، افزود: قرار گرفتن میادین نفت و گاز در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، یادآور روحیه ایثار جوانان این سرزمین در دفاع از کشور است که حفظ و تقویت این روحیه در فعالان این صنعت باید مورد توجه باشد.

آیت الله رئیسی به روند طولانی بهره برداری از برخی طرح های صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: بهره برداری از پالایشگاه هویزه ۱۱ سال زمان برده است که با توجه به ظرفیت های علمی و فنی موجود در کشور نباید چنین طرح هایی این قدر زمان بر باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای علمی، فنی و تخصصی کشور گفت: همه دنیا به توانمندی ایران در صنعت هسته‌ای و نظامی معترف هستند و همان گونه که ایران اسلامی در این بخش ها حرف اول را در منطقه می زند، باید در سایر صنایع مانند صنعت نفت و گاز هم حرف اول را در دنیا بزند.

خودکفایی ایران اسلامی موجب امیدواری دوستان و ناامیدی دشمنان

رئیسی با بیان اینکه قدرت کشور تنها منحصر در توان نظامی نیست ، گفت: اقدام های انجام شده در صنعت نفت و گاز برای خودکفایی ایران اسلامی برای کشور قدرت ساز است و این تولید قدرت موجب امیدواری دوستان و ناامیدی دشمنان می شود.

رییس جمهور با اشاره به تخصیص ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب مسئولیت اجتماعی وزارت نفت گفت: تخصیص این اعتبار کار خوبی است ولی باید مسئولان استان اهتمام جدی داشته باشند تا این پول برای توسعه استان هزینه شود.

وی صرف هزینه مسئولیت اجتماعی برای پرداخت حقوق کارکنان شهرداری را مورد انتقاد قرار داد و افزود: شهرداری ها نیروی انسانی فراوانی جذب کرده اند که تامین حقوق این افراد هزینه سنگینی به شهرداری ها تحمیل کرده که برخی شهرداری ها تمایل دارند پول مسئولیت اجتماعی وزارت نفت را برای پرداخت حقوق کارکنان هزینه کنند؛ بنابراین باید جلوی این اقدام گرفته شود.

آیت الله رییسی گفت: مخالف کمک به شهرداری ها نیستیم ولی باید اعتبار تخصیص وزارت نفت در قالب مسئولیت اجتماعی منجر به توسعه شهرها، احداث بوستان ها و حل مشکل شهرها شود.

وی افزود: هدف از تخصیص اعتبارات مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به شهرها کمک به تولید، اشتغال و توسعه شهرها، ارتقای وضعیت حمل و نقل عمومی، بهداشت و حل مسایل مبتلابه شهرها است.

همزمان با پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس، ۶ طرح نفتی و گازی دیگر با حضور رییس جمهور افتتاح یا کلنگ زنی شد.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی در سفر ۲ روزه خود به خوزستان، روز جمعه وارد هویزه شد و با حضور وی پالایشگاه گاز هویزه افتتاح شد.

سه طرح ایستگاه پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰، ایستگاه پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ و پست برق ۴۰۰ کیلو ولت ایثار با برنامه‌ریزی متخصصان مناطق و اهتمام شرکت‌های مجری داخلی در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

همچنین آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلار با هدف دستیابی تولید ۳۰ هزار بشکه در روز، بهره برداری از ۴۰ حلقه چاه نفتی میدان آزادگان جنوبی با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلار و اشتغالزایی بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر و افتتاح فاز سوم سیکل بخار نیروگاه غرب کارون با ظرفیت ۱۸۰ مگاوات در روز و سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیون یورو دیگر طرح‌هایی هستند که توسط رییس جمهور افتتاح شدند.

آیت الله رئیسی دیروز (پنجشنبه) همراه با پنج معاون خود و ۱۱ وزیر سفر ۲ روزه خود به استان خوزستان را از فرودگاه دزفول آغاز کرد و علاوه بر دیدارهای مردمی مشکلات استان خوزستان را بررسی و طرح‌های مختلفی به بهره برداری رساند.

افتتاح ۷۰ کیلومتر از طرح مهم دوخطه کردن اهواز اندیمشک، طرح نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، پالایشگاه گاز هویزه و طرح‌های آبرسانی به چند روستا، بازدید مانیتورینگ از طرح آب غدیر، دیدار با مردم اندیمشک، اهواز و شادگان، احیای ۱۶۰ واحد صنعتی راکد و دیدار با کارآفرینان، فعالان اقتصادی، مدیران استانی و فعالان فرهنگی از جمله برنامه‌های دومین سفر رییس جمهور به خوزستان هستند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها