ریل اقتصادی محور مقاومت، ابزار موثر تقابل با تحریم های آمریکا

ریل اقتصادی محور مقاومت، ابزار موثر تقابل با تحریم های آمریکا
شنبه 9 ارديبهشت 1402 - 22:15

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران در برهه حساس منطقه‌ای و بین‌المللی، به سوریه سفر کرد تا تأکیدی دوباره باشد بر این موضوع، که مسیر محور مقاومت روی ریل اقتصادی بهترین الگوی جهانی است.

العالم- کشکول

وزیر راه و شهرسازی ایران که در راس هیئتی عالی‌رتبه به سوریه رفته بود، با بشار اسد رئیس‌جمهور و حسین عرنوس، نخست‌وزیر و همچنین وزیر اقتصاد و مسکن سوریه دیدارهای جداگانه‌ای ترتیب داد و طی این سفر، کمیته اقتصادی مشترک سوریه و ایران رایزنی‌های فنی در زمینه‌‌های اقتصاد، تجارت، مسکن، نفت، صنعت، برق و حمل و نقل و بیمه انجام دادند و بر ضرورت کاهش تشریفات اداری در پرونده‌ها و توافقنامه‌ها تأکید شد. همچنین در جریان این سفر، هشت کمیته تخصصی شامل کمیته‌های بانکی، مالی و بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری تشکیل شد که ماموریت آنها بررسی مسائل مربوط به برق و انرژی و تمرکز بر اولویت‌های خط اعتباری ایران و نیز مسائل مربوط به نفت و حمل‌ونقل بوده است.

یک بانک ایرانی و یک بانک سوری برای حواله وجه با پول ملی دو کشور تعیین شدند و ایران همچنین از طرف سوری خواستار راه اندازی مجدد کارخانه‌های ایرانی در سوریه شد که به افزایش تولید در سوریه کمک می‌کند.

در سایه بحران‌ها و چالش‌های بین‌المللی و از جمله بحران غذایی که اکنون بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را تهدید می‌کند، در جریان سفر بذرپاش به سوریه بر بُعد اقتصادی در روابط دو کشور تمرکز شد. این سفر فرصت بزرگی را در اختیار دو کشور برای عبور از بحران‌ها و چالش‌های بین‌المللی و فعال‌سازی مبادلات تجاری و سرمایه‌گذار میان دو کشور به‌وجود آورده است و می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که پرونده اقتصادی یکی از مهم‌ترین ارکان مقاومت است و تقویت اقتصاد با همکاری سیاسی همراه می‌شود.

نقشه جدید همکاری‌های ایران و سوریه، که با توجه به حضور طرف‌هایی در بحران سوریه که منافع‌شان با هرگونه پیشرفت در پرونده اقتصادی در تضاد است، کار آسانی نخواهد بود. این همکاری، طبعا، باعث عصبانیت آمریکا می‌شود و با استفاده از تمام ابزار و امکانات در دسترس، از جمله اعمال تحریم‌هایی علیه ایران و سوریه یا ایجاد بحران‌هایی با عناوین مختلف برای این دو کشور، در مسیر این همکاری سنگ‌اندازی خواهد کرد. رژیم صهیونیستی نیز رویکردی مشابه با آمریکا درخصوص هرگونه توافق سوریه و ایران اتخاذ می‌کند.

در این فشارها تداوم خواهد یافت و انتظار می‌رود افزایش یابد چرا که علاوه بر آمریکا، تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ممانعت از پیشرفت در روابط اقتصادی سوریه و ایران را نیز همچنان پیش رو داریم. از زمان توسعه این همکاری در طول جنگ سوریه، این رژیم کوشید با هدف قرار دادن محموله‌های تجاری، مسدود کردن گذرگاه البوکمال و بمباران بندر لاذقیه مانع انتقال کالا از طریق دریا شود.

این علاوه بر فشارها و تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن مسیرهای زمینی بود که ایران، سوریه و عراق را بر آن داشت تا روی اجرای پروژه‌ مرتبط کردن خط آهن برای انتقال کالا کار کنند. این خط ریلی یکی از برجسته‌ترین محورهای گفت‌وگوهای متعدد در سفر وزیر ایرانی با هدف انتقال کالاهای ایرانی به دریای مدیترانه از طریق سواحل سوریه بود. این اقدام علاوه بر این که باعث سهولت حمل و نقل کالا به مناطق صنعتی سوریه از طریق ارتباط جاده‌ای می شود که هزینه کمتری نسبت به حمل و نقل دریایی دارد، ارتباط تدارکاتی بین ایران، سوریه و عراق و خروج آنها از تحریم های آمریکا را میسر خواهدکرد که باعث توقف بسیاری از توافقات شده بود.

هدف جمهوری اسلامی ایران و سوریه از موافقت‌نامه‌های اقتصادی و تجاری تقویت پیروزی‌های نظامی، سیاسی و دیپلماتیک نظام سوریه است که در این میان قدرت اقتصادی یکی از مهمترین عناصر اصلی گذر از بحران به ویژه تحریم‌های تروریستی و جنگ اقتصادی است.
در این میان ارتقای سطح روابط اقتصادی سوریه و ایران به سطح بالای روابط سیاسی، خطر تحریم‌ها را رفع می‌کند، تحریم‌هایی که بخشی از نبرد میان محور مقاومت و استکبار جهانی است به همین دلیل ائتلاف با جمهوری اسلامی ایران عوامل پایداری و ابزارهای قدرت را برای محور مقاومت در منطقه و جهان فراهم خواهد کرد.

حسام زیدان: خبرنگار العالم

پربیننده ترین خبرها