کارشناس مسائل سیاسی درگفتگو با العالم : سفر رئیسی به سوریه تاریخی و تعیین کننده است/ همه در بازسازی سوریه شرکت کنند / شرایط برای سرمایه گذاری در سوریه فراهم است / ترکیه از سوریه خارج شود تا بستر آشتی فراهم شود

کارشناس مسائل سیاسی درگفتگو با العالم : سفر رئیسی به سوریه تاریخی و تعیین کننده است/ همه در بازسازی سوریه شرکت کنند / شرایط برای سرمایه گذاری در سوریه فراهم است / ترکیه از سوریه خارج شود تا بستر آشتی فراهم شود
سه شنبه 12 ارديبهشت 1402 - 08:58

کارشناس مسائل سیاسی، سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه را یک سفر تاریخی دانست و گفت: پس از آشتی ایران و عربستان اندک اندک اوضاع در منطقه رو به آرامی می رود و فضای منطقه به تدریج درحال عوض شدن و آرام شدن است و بسیاری از مسائل درحال سبک شدن است و گشایش هایی در اوضاع یمن، لبنان، سوریه و در عراق حاصل می شود.

العالم - ایران

"هادی افقهی" دوشنبه شب در گفتگوی تلفنی با شبکه خبری العالم ، افزود : افزود : در این سفر قطعا" یک هیأت بلندپایه آقای رئیسی را همراهی خواهند کرد و چون این سفر در این شرایط آرام که گشایش هایی در سوریه و منطقه حاصل شده ، صورت می گیرد، این سفر بیشتر رویکرد اقتصادی خواهد داشت و شرکت در بازسازی زیرساخت های سوریه خواهد بود.

افقهی درباره روابط ایران با سوریه گفت که این روابط، روابطی راهبردی است ، ولی ناقص بود؛ یعنی ابعاد اقتصادی به شکلی نبود که کشور ما را در سوریه فعال کند.

سفر رئیسی به سوریه می تواند تعیین کننده باشد

افقهی با اشاره به ویرانی ها و خرابی های ناشی از جنگ سوریه در زمینه های خدماتی، زیرساختی و مواصلاتی و نیروگاه ها و مراکز تصفیه آب و نیز زلزله ویرانگر در استان های لاذقیه، ادلب، حلب و حمص ، گفت این وضعیت، اهمیت حضور ایران را دوچندان می کند، و لذا این سفر می تواند تعیین کننده باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مطرح شدن صحبت هایی درباره امضای یک سند راهبردی بین ایران و سوریه که درباره آماده امضا بودن آن و یا فعال شدن آن ابراز بی اطلاعی کرد ، گفت بعد از آشتی عربستان سعودی که درآستانه برقراری روابط دیپلماتیک با سوریه است، و گشایش روابط با امارات که حدود دو سال پیش سفارت خودش را در دمشق گشوده است ، بحرین، سلطان نشین عمان ، تونس و مصر هم برای ازسرگیری روابط با سوریه اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود : دو بازیگر بزرگ یعنی روسیه و چین هم به شدت در منطقه ما سرمایه گذاری می کنند ، بویژه روس ها که به قول خودشان در بازسازی سوریه حق السهم دارند.

نهائی شدن چند توافق درجریان سفر رئیسی به سوریه

افقهی اظهار داشت: سوریه قطعا یک کشور فقیر نیست اما جنگ اجازه توسعه به این کشور نداد و دشمن هم می دانست که اگر سوریه فرصت بهره برداری از این ثروت های خدادادی داشته باشد، جهش تجاری و بازرگانی پیدا خواهد کرد. لذا این سفر یک سفر بسیار مهمی است انشالله در این سفر آن توافقنامه هایی که بین ایران و سوریه هست نهایی کنیم و بیش از این معطل نکنیم ، چون در تاخیر آفت هایی هست، ما رقبایی داریم ممکن است فرصت ها را از دست ما ببرند.

افقهی درباره وساطت ایران در آشتی میان ترکیه و سوریه نیز گفت که ترکیه باید کوتاه بیاید و از خاک سوریه خارج بشود تا بستر برای یک مصالحه جدی و آرامش بین دو کشور حاصل بشود و هر دو کشور از این فضای مثبت و مصالحه استفاده ببرند.

وی با اشاره به قرار داشتن ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت : همه منتظر نتیجه انتخابات ترکیه هستند، ولی ما نباید منتظر انتخابات ترکیه باشیم، مسائل بین دو کشور هست، مساله مهم دیگر مساله محور مقاومت هست هر از چند گاهی می بینیم که سوریه مورد حملات هوایی رژیم صهیونیستی قرار می گیرد چه اهداف نظامی و چه اهداف مدنی، اهداف انسانی، خدماتی ، که این موضوع هم بین دو رئیس جمهور آقایان رئیسی و بشار اسد بررسی خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مساله توریسم دینی نیز مطرح است؛ مدتی است به خاطر خطراتی که رژیم صهیونیستی انجام می دهد ، متاسفانه کاروان های زیارتی به حداقل رسیده است که باید ببینیم راه حل ها چیستند؟ انتقال فنآوری هم مساله ای است که سوریه مستعد بهره برداری از فناوری و دانش بنیان ایران است. مساله انرژی است که کشور سوریه هنوز قادر نیست که از نفت و گاز کشور خودش بهره برداری بکند ، بعد از گشایشی که در فضای منطقه ایجاد شد؛ کشورهای عربی و بسیاری از کشورهای جهان مایل هستند به سوریه برگردند و مجددا" در سوریه فعالیت کنند، موقعیت سوریه یک موقعیت راهبردی است هم در مقابله با رژیم صهیونیستی و هم در ارتباط با کشورهای عربی که در سفری که آقای بشار اسد به ریاض خواهد رفت ، سوریه را رسما به اتحادیه عرب برگرداند چون عضویت سوریه بعد از حوادث 2011 در اتحادیه عرب به تعلیق درآمده است؛ این ها مهمترین مطالبی است که در این سفر مطرح خواهد شد.

اختصاص یک بندر به ایران در سوریه

افقهی درباره اختصاص یک بندر به ایران در سوریه گفت: ما هم در منطقه خلیج فارس و هم در دریای عمان و بحر عرب هنوز با آمریکایی ها تنش داریم ، دسترسی به آب های مدیترانه برای ما یک دریچه بسیار مهمی برای ارتباط آبی با دنیاست اگر احیانا خطراتی مثل درگیری رخ دهد و تنگه هرمز بسته شود یا تنشی در خلیج فارس اتفاق افتاد ، ما بتوانیم از طریق دریای مدیترانه با دنیا ارتباط را حفظ کنیم . بنابراین هم برای سوریه خوب است برای پایانه های تجاری، صنعتی و نفتی ما نیز خوب است و هم در مقابل رژیم صهیونیستی وجود و حضور ما در سوریه یک پشتوانه مهم و قوی است. برای اقتصاد سوریه و ایجاد اشتغال و برای حضور مداوم و گسترده ما در سطح نفوذ منطقه ای که خودش یک تحول است.

وی افزود: روس ها هم در بندر طرطوس پایگاه دریایی عظیمی دارند که از زمان حافظ اسد با یک قرارداد 60 ساله پایگاه دریایی در اختیار روس ها بوده است، ما باید ببینیم از زدن این بندر می خواهیم چقدر ابعادش انرژی باشد چقدر ابعادش اقتصادی و کالایی است و چقدر امنیتی و نظامی خواهد بود.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تعاملات بین المللی براساس تبادل منافع است وقتی با سوریه روابط متین داشته باشیم سوری ها می دانند که امکانات جمهوری اسلامی خیلی بالاست ، توانمندی نفتی و تجاری و فناوری و دانش بنیان ما در سطح منطقه بالاست و ابرقدرت هستیم. قطعا سوری ها نمی توانند از ما بی نیاز بشوند اما اینکه بخواهیم به رقابت بیفتیم که ما بیشتر هزینه بکنیم یا عربستان یا امارات، این دیگر بستگی به خود سوری ها دارد که چگونه رابطه شان را تنظیم کنند.

همه دربازسازی سوریه مشارکت کنند

وی با اشاره به اعتماد فراوان سوریه به ایران ، گفت زیرساخت ها در سوریه ویران شده و هرچه سریعتر باید بازسازی شود و همه باید دراین بازسازی شرکت کنند و این مشارکت دیگر به تدبیر و هوشمندی دولت سوریه بستگی دارد.

وی افزود : ما باید ثابت کنیم که حضورمان هوشمند است ، شرکت های خصوصی، دولتی و نیمه دولتی زودتر بروند و قرارداد طرح های بزرگ و سودده و سودآور را ببندند. در سوریه هم همه شرکت ها دولتی نیستند آنها هم بخش دولتی و خصوصی دارند ، لذا ما هر چه فعالتر باشیم آقای رئیسی با یک هیأت بلندپایه برود و بخش خصوصی بتواند جایگاه خودش را تعریف کند.

افقهی درپایان با بیان اینکه با توجه به فراهم تر شدن شرایط منطقه ، سفر رئیسی به دمشق می تواند مثمرثمرتر باشد، گفت قراردادهایی که امضا خواهد شد، بویژه در بعد اقتصادی سودآورتر بوده و حتی برای شرکت های خصوصی ضمانت اجرایی بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه از جمله بمباران فرودگاه ها وبنادرو نیروگاهها و بازارها و غیره ، گفت درچنین شرایطی ، شرکت های خصوصی سوریه را در شرایط جنگ می بینند و برای سرمایه گذاری ریسک نمی کنند.

شرایط برای سرمایه گذاری در سوریه مهیاست

وی تصریح کرد : در این شرایط که رژیم صهیونیستی به شدت به خودش مشغول است و فضای روانی منطقه به سود محور مقاومت است ، بازدهی سفر آقای رئیسی بیشتر از زمانی خواهد بود که منطقه هنوز دچار تشنج بوده و با سعودی ها رودررو بودیم .

وی اظهار داشت : اکنون می توانیم طرح های مشترکی در سوریه برای سرمایه گذاری داشته باشیم و در این شرایط مثبت و رو به جلو و آرام تر از گذشته سفر آقای رئیسی خیلی مناسبتر از گذشته خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها