آغاز بکار اجلاس بین المللی آب در بغداد با حضور وزیر نیرو

آغاز بکار اجلاس بین المللی آب در بغداد با حضور وزیر نیرو
شنبه 16 ارديبهشت 1402 - 13:15

سومین اجلاس بین المللی آب در بغداد امروز (شنبه) با حضور وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران آغاز بکار کرد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

بنابر گزارش شبکه تلویزیونی النجباء، این اجلاس دو روزه به سرپرستی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق آغاز شد و وزرای نیرو و منابع آبی کشورهای منطقه در آن حضور دارند.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو و رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو نیز که برای حضور در این اجلاس هم اکنون در بغداد به سرمی برد، شامگاه جمعه در دیدار با «عون ذیاب عبدالله» وزیر منابع آبی کشور عراق در بغداد گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم و شخص آیت‌الله رئیسی ارتقای سطح همکاری با کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق است.

وی افزود: روابط دوجانبه میان ایران و عراق اکنون در شرایط قابل قبولی قرار دارد، اما باید تلاش کنیم که سطح روابط در آینده از آنچه که اکنون وجود دارد نیز بهتر شود.

وزیر نیرو با اشاره به اجلاس بین‌المللی آب بغداد ادامه داد: شرایط کم آبی را همه کشورها و مردم منطقه به خوبی درک می‌کنند. اگر شرایط آب امروز را نسبت به گذشته مقایسه کنیم متوجه برخی تنگناها در حوزه منابع آب می‌شویم که بخشی از آن بابت شرایط اقلیمی و بخشی از آن نیز به‌خاطر مدیریت نامطلوب منابع آبی رخ داده است.

رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو خاطرنشان کرد: ما باید در چارچوب حسن همجواری و مدیریت مطلوب منابع آب به سمت کاهش تنگناهای آبی در هر دو کشور حرکت کنیم.

محرابیان ضمن تأکید بر آمادگی کامل ایران برای استمرار مذاکرات و همکاری‌ها با کشور عراق در حوزه منابع آب افزود: ما تجربه‌های بسیار خوبی با کشورهای همسایه هم در حوزه مطالعه و هم در حوزه اجرای پروژه‌های آبی داشته‌ایم و این آمادگی را داریم که با کشور عراق نیز در آینده طرح‌های مشترکی را در حوزه مطالعه و اجرا تعریف کنیم و پیش ببریم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم بحث‌های فنی و حقوقی دو جانبه می‌تواند بسیاری از تنگناهای آبی بین دو کشور را برطرف کند، گفت: مذاکرات خوب ایران و عراق در حوزه منابع آبی نویدبخش آینده خوب برای هر دو کشور در این حوزه است.

پربیننده ترین خبرها