تداوم نقض آتش بس؛ پایتخت سودان به میدان جنگ تبدیل شده است

شنبه 16 ارديبهشت 1402 - 14:38

میدان جنگ، بهترین توصیف برای خارطوم، پایتخت سودان است زیرا نبردها بین ارتش و نیروهای واکنش سریع با شدت و حدت ادامه دارد.

العالم _ سودان

به گزارش العالم، با وجود وعده آتش بس در سودان، درگیری های شدید با سلاح های سنگین و متوسط ادامه دارد و انفجارهای گاه و بیگاه، محله های پایتخت به ویژه مجاورت فرودگاه و کاخ ریاست جمهوری را می لرزاند.

در همین حال شاهد بمباران هوایی و انفجارهای شدید در مناطق بحری و الجریف در خارطوم هستیم که باعث آتش سوزی بزرگ در مجتمع تجاری عفراء در جنوب خارطوم و بلند شدن دود در آسمان محله الوابورات شده است.

با توجه به تداوم درگیری ها، انتظار می رود نبردها بین دو طرف درگیری طولانی شود، زیرا هر یک از دو طرف درگیر معتقد است که می تواند از نظر نظامی بر دیگری پیروز شود و در نتیجه انگیزه ای برای نشستن بر سر میز مذاکره ندارند و این مسئله می تواند به بحران انسانی واقعی در سودان منجر شود، بحرانی که برنامه جهانی غذا درباره آن هشدار داده است.

فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت پیش بینی می شود که تعداد افرادی که از ناامنی شدید غذایی در سودان رنج می برند، به دو میلیون تا دو و نیم میلیون نفر برسد.

وی افزود با در نظر گرفتن نبردهای کنونی، می توان تخمین زد که در صورت ادامه درگیری ها، در بازه زمانی بین سه تا شش ماه آینده، تعداد احتمالی نیازمندان به غذا به 19 میلیون نفر برسد.

از این رو سازمان ملل متحد خواستار حمایت بین المللی از قربانیان درگیری ها در سودان شده است، اعم از شهروندان، کارکنان و حتی پناهجویان سودانی در دیگر کشورها.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز خواستار گفت و گوی دو طرف بحران شده و درمورد خطر درگیری در سودان برای منطقه هشدار داده است.

پربیننده ترین خبرها