یک گروه آزادی مطبوعات: ارتش اسرائیل هیچ مسئولیتی در قبال خبرنگارانی که در 20 سال اخیر کشته است، نمی‌پذیرد

یک گروه آزادی مطبوعات: ارتش اسرائیل هیچ مسئولیتی در قبال خبرنگارانی که در 20 سال اخیر کشته است، نمی‌پذیرد
سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 - 11:27

به نقل از سی‌ان‌ان، گزارش جدیدی از یک سازمان مهم نظارت بر آزادی مطبوعات می‌گوید ارتش رژیم صهیونیستی هیچ مسئولیتی را در قبال قتل دست‌کم 20 روزنامه‌نگار در دو دهه گذشته نپذیرفته است.

العالم - فلسطین اشغالی

در بیانیه مطبوعاتی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران آمده است هیچ کس در رژیم صهیونیستی هرگز به دلیل قتل روزنامه‌نگاران متهم یا پاسخگو نبوده است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران این گزارش را روز سه‌شنبه منتشر کرد؛ درست دو روز پیش از فرا رسیدن سالگرد کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره. او یک فلسطینی‌آمریکایی 51 ساله بود که سال گذشته توسط شلیک گلوله سربازان ارتش رژیم صهیونیستی کشته شد، هنگامی که عملیات اسرائیل را در جنین پوشش می‌داد.

گزارش این کمیته می‌گوید، «الگویی از قتل روزنامه‌نگاران توسط سربازان اسرائیلی را پیدا کرده است که پس از آن (ارتکاب قتل) هیچ پاسخگویی صورت نمی‌گیرد».

این گروه حامی مطبوعات افزود از سال 2001، قتل دست‌کم 20 روزنامه‌نگار بر اثر تیراندازی ارتش اسرائیل را به شکل مستند ثبت کرده است و خاطرنشان کرد 18 نفر از کشته‌شدگان فلسطینی هستند. در بیانیه مطبوعاتی آمده است: «هیچ کس هرگز به خاطر این قتل‌ها متهم یا پاسخگو نبوده است.»

گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران - با عنوان «الگوی مرگبار» - یک «توالی معمول» را کشف و ثبت کرده است. این توالی زمانی رخ می‌دهد که یک روزنامه‌نگار به دست ارتش اسرائیل کشته شود.

این کمیته با توصیف رویه ارتش رژیم صهیونیستی برای بررسی قتل‌های غیرنظامیان مانند روزنامه نگاران با واژه «جعبه سیاه» افزود: «مقامات اسرائیلی شهادت‌ها و ادعا‌های شاهدان را رد می‌کنند و اغلب به نظر می‌رسد سربازان را برای قتل‌ها در حالی که تحقیقات هنوز در حال انجام است، تبرئه می‌کنند. نتایج چنین تحقیقاتی محرمانه نگاه داشته می‌شود.»

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید: «زمانی که تحقیقات انجام می‌شود، ارتش اسرائیل اغلب ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا درباره قتل‌ها تحقیق کند و خانواده‌های روزنامه‌نگارانِ عمدتاً فلسطینی در داخل سرزمین‌های اشغالی برای دستیابی به عدالت راهکارهای چندانی ندارند.»

تحقیقات سی‌ان‌ان در ماه مه سال گذشته شواهدی را کشف کرد - از جمله دو فیلم از صحنه تیراندازی - که نشان می‌دهد در لحظات منتهی به مرگ ابوعاقله، در اطراف او هیچ درگیری ملموس و هیچ عضو گروه‌های فلسطینی وجود نداشت.

فیلم به دست آمده توسط سی‌ان‌ان که با شهادت هشت شاهد عینی، یک تحلیلگر پزشکی قانونی مرتبط با صوت و یک کارشناس تسلیحات انفجاری تأیید شده است، نشان می‌دهد سربازان اسرائیلی این روزنامه‌نگار را هدف گرفته اند.

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی برای اولین بار در ماه سپتامبر اعتراف کرد «احتمال زیادی» وجود دارد که ابوعاقله به طور «تصادفی» توسط تیراندازی اسرائیل کشته شده باشد، دفتر دادستان کل نظامی آن در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد ندارد اتهامات جنایی را در خصوص هر یک از سربازان درگیر، دنبال کند.

گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد سربازان اسرائیلی «به کرات به نشانه‌های مطبوعاتی احترام نمی‌گذارند و پیامی دلخراش برای روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای در سراسر کرانه باختری و غزه می‌فرستند»، محلی که همه 20 روزنامه‌نگار ذکر شده در گزارش در آنجا کشته شدند.

این کمیته گفت برای مصاحبه با دادستان‌ها و مقامات نظامی «درخواست‌های متعددی» به دفتر مطبوعاتی ارتش رژیم صهیونیستی ارسال کرده است و ارتش «از ملاقات با اعضای این کمیته در خصوص این پرونده‌ها خودداری کرده است».

پربیننده ترین خبرها