کارشناس فلسطینی: رژیم صهیونیستی در زمینه احیای معادله بازدارندگی در برابر مقاومت شکست خورد

شنبه 23 ارديبهشت 1402 - 15:47

یک نویسنده و تحلیل گر سیاسی فلسطینی با بیان این که رژیم صهیونیستی در ایجاد بازدارندگی در برابر مقاومت شکست خورده است، گفت که زمان به نفع این رژیم نیست و این جنگ تا به زانو درآوردن رژیم و فرسایش آن از داخل ادامه دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

محمد مصلح، نویسنده و تحلیل گر سیاسی فلسطینی در گفتگو با برنامه "مع الحدث" شبکه خبری العالم گفت: شلیک موشک جدید البراق و حمله موشکی به جنوب تل آویو و وارد آوردن خسارات و تلفات در حمله به عمق این رژیم، همه چیز را تغییر داده است.

وی تأکید کرد که نتانیاهو و کابینه راستگرای این رژیم در هراس و نگرانی فرو رفته اند. اتفاقی که اکنون در حال وقوع است تحولی بسیار واضح و چشمگیر است. چرا که نتانیاهو وقتی که از موضع برتر دم از آتش بس می زد یا مقاومت را به نابودی یا ترور رهبرانش تهدید می کرد، تصور می کرد که مقاومت عقب نشینی می کند.

این نویسنده و تحلیل گر سیاسی فلسطینی خاطرنشان کرد: نتانیاهو به عبارت دیگر فشار بسیار شدیدی برای پایان دادن به جنگ ظرف چند ساعت یا چند روز وارد کرده بود اما واکنش مقاومت او را غافلگیر کرد. مقاومت با اینکه تعدادی از فرماندهان خود را از دست داده بود اما توانست توان و قدرت خود را برای اداره این جنگ در چارچوب اتاق عملیات مشترک مدیریت کند.

محمد مصلح صریح کرد که این جنگ، جنگ امروز و فردا نیست بلکه باید توان دشمن را به خصوص در زمینه ترور رهبران مقاومت، تحلیل برده و شروط خود را بر آن تحمیل کنیم.

وی همچنین تصریح کرد که اکنون معادله به طور کامل تغییر کرده در حالی که نتانیاهو در تلاش برای ترمیم کابینه و ارجاع حمله به جنبش جهاد اسلامی به طور انحصاری به بن گویر بود. تفرقه انداختن در صفوف مقاومت و جدا کردن جهاد اسلامی از محموعه گروه های مقاومت برای درهم کوبیدن و نابودی آن، یکی دیگر از اهداف رژیم اشغالگر بود که به شکست انجامید. این رژیم همچنین در تلاش بود تا بتواند قدرت بازدارندگی خود را احیا کند که شکست خورد.

محمد مصلح خاطرنشان کرد که عامل زمان به نفع رژیم صهیونیستی و کابینه آن نیست؛ نتانیاهو می بایست هر چه سریع تر جنگ را تمام کند. طولانی شدن زمان جنگ به نفع این رژیم نیست زیرا برنامه ها و نقشه های کابینه و به خصوص شخص نتانیاهو را به هم می زند و او در صورت ادامه جنگ کنترل پرونده داخلی رژیم را از دست می دهد.

وی گفت که اوضاع امنیتی در داخل این رژیم غیر قابل پیش بینی شده است و نتانیاهو الان دیگر هیچ برگ برنده یا اهرم فشاری بر مقاومت برای واداشتن آن به پذیرفتن آتش بس ندارد. نقش مصر هم به عنوان میانجی برقراری آتش بس کم رنگ شده است.

این کارشناس تصریح کرد که شرط توقف ترور شخصیت ها و رهبران مقاومت یک شرط محال است و هدف از طرح آن طولانی کردن زمان جنگ و تحلیل بردن توان رژیم صهیونیستی و فرسایش ان از داخل است.

محمد مصلح خاطرنشان کرد که نتانیاهو به مرحله ای رسیده است که کنترل اوضاع را از دست داده و کابینه اش در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. چرا که تحت فشار مخالفان و حتی بخشی از راستگرایان افراطی این رژیم قرار گرفته است که دیگر امیدی به نتایج جنگ ندارند و نگران امنیتی هستند که نتانیاهو زمانی مدعی اصلی تأمین آن بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد که هدف این جنگ شامل ترور فرماندهان جهاد اسلامی و مهار غزه و مقاومت و در نهایت دیکته کردن شروط مد نظر از طریق مصر – به عنوان میانجی آتش بس – همه و همه به شکست منجر شده است.

پربیننده ترین خبرها