پاشینیان و علی‌اف در بروکسل دیدار کردند

پاشینیان و علی‌اف در بروکسل دیدار کردند
يکشنبه 24 ارديبهشت 1402 - 21:58

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در بحبوحه افزایش تنش‌های مرزی بین دو کشور با یکدیگر در بروکسل دیدار کردند.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شارمل میشل رئیس شورای اروپا درحالیکه دیدارهای جداگانه‌ای با علی‌اف و پاشینیان داشته، امروز یکشنبه میزبان دیدار دو طرف در بروکسل بود.

رییس شواری اروپا پیش از این در دیدارهایی جداگانه با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان ملاقات و پیرامون موضوعات در دستور کار نشست سه‌جانبه امروز در بروکسل از جمله عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان و تنش‌های اخیر در منطقه با آن‌ها تبادل نظر و گفت‌وگو کرد.

این مذاکرات یک روز پس از آن صورت گرفت که درگیری‌هایی در مرز بین دو کشور رخ داد. روز جمعه دولت ارمنستان اعلام کرد که یک سرباز ارمنی کشته و دو تن دیگر توسط نیروهای باکو زخمی شدند.

روز پنجشنبه گذشته در درگیری‌هایی نیز یک سرباز جمهوری آذربایجان کشته و چهار سرباز ارمنی زخمی شدند.

پاشینیان جمهوری آذربایجان را متهم به تضعیف مذاکرات در بروکسل کرده و گفت که شانس خیلی کمی برای امضای توافق صلح با علی‌اف در جریان این دیدار وجود دارد.

در آخرین تبادل آتش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در روزهای پنجشنبه و جمعه که از خمپاره و پهپاد نیز استفاده شده بود، هر دو طرف تلفات جانی متحمل شدند.

گذرگاه لاچین تنها جاده‌ای است که قره‌باغ کوهستانی و ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کند و در ماه‌های اخیر توسط افرادی که فعالان محیط زیست خوانده می‌شوند مسدود شده است. ایروان می‌گوید که این مساله منجر به بروز بحران انسانی در قره‌باغ شده است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ مستقل شدند. آنها تاکنون ۲ بار بر سر مناطق مورد مناقشه درگیر شده‌اند که جان ده‌ها هزار نفر را گرفته است. جنگ اول ۶ سال طول کشید و در سال ۱۹۹۴ به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش‌بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس بین طرفین آغاز کردند ولی در مدت ۳۰ ماه گذشته، آتش‌بس بین دو طرف بارها نقض شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها