گام های غرب در راه اعمال تحریم های جدید علیه مسکو/ رهبران گروه 7 روسیه را هدف قرار می‌دهند

گام های غرب در راه اعمال تحریم های جدید علیه مسکو/ رهبران گروه 7 روسیه را هدف قرار می‌دهند
دوشنبه 25 ارديبهشت 1402 - 12:12

نشست آتی سران گروه هفت با هدف تشدید فشار بر روسیه 29 تا 31 اردیبهشت برگزار می‌شود.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، مقامات آگاه می‌گویند رهبران کشورهای گروه هفت (G7) قصد دارند در نشست روزهای آتی خود در ژاپن، تحریم‌های روسیه را تشدید کنند و گام‌هایی با هدف تضعیف مسکو در حوزه‌های انرژی و صادرات بردارند.
آنها گفتند اقدامات جدید رهبران در جریان نشست‌های 19 تا 21 مه (29 تا 31 اردیبهشت)، فرار از تحریم‌های کشورهای ثالث را هدف قرار می دهد و به دنبال تضعیف تولید انرژی آتی روسیه و محدود کردن تجارتی است که ارتش روسیه از آن سود می‌برد.
مقامات ایالات متحده نیز انتظار دارند اعضای گروه هفت موافقت کنند رویکردشان نسبت به تحریم‌ها دستخوش تغییر شود تا دست‌کم برای دسته خاصی از کالاها، همه صادرات به روسیه به طور خودکار ممنوع شود، مگر اینکه کالا‌هایی در فهرستی از اقلام تایید‌شده قرار گیرند.
دولت بایدن پیشتر متحدان گروه هفت خود را تحت فشار قرار داده بود تا رویکرد تحریم‌های این گروه را که امروز اجازه می‌دهد همه کالاها به روسیه فروخته شود، مگر اینکه صراحتاً در لیست سیاه قرار گیرند، معکوس کنند.
این تغییر می‌تواند یافتن شکاف‌ها در رژیم تحریم‌ها را برای مسکو دشوارتر کند.
حوزه های دقیقی که این قوانین جدید در آن اعمال می شود هنوز در حال بحث است.
یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «شما باید انتظار داشته باشید در تعداد کمی از حوزه‌ها، به ویژه درباره صنایع دفاعی روسیه، این تغییر در پیش‌فرض اتفاق بیفتد.»
زبان دقیق بیانیه مشترک رهبران گروه هفت هنوز نهایی نشده است. گروه هفت شامل ایالات متحده، ژاپن، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان است.
اقدام رهبران گروه هفت در قبال روسیه در حالی صورت می‌گیرد که متحدان غربی اوکراین به دنبال راه‌های جدیدی برای تشدید تحریم‌های محدودکننده روسیه هستند، از کنترل صادرات گرفته تا محدودیت‌های روادید و سقف قیمت نفت.
البته برخی از متحدان واشینگتن در برابر ایده ممنوعیت تجارت به طور گسترده و سپس صدور معافیت های دسته به دسته مقاومت کرده اند.
به عنوان مثال، اتحادیه اروپا رویکرد خاص خود را دارد و در حال حاضر نیز در حال مذاکره برای تصویب یازدهمین بسته تحریمی خود از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است، آن هم با تمرکز عمده بر مردم و کشورهایی که محدودیت های تجاری موجود را دور می‌زنند.
یکی از مقامات بلندپایه دولت آلمان گفت: «رویکردی که گاهی مورد بحث قرار می‌گیرد (ما اول همه چیز را ممنوع کنیم و استثناها را مجاز شماریم)، از نظر ما کارساز نخواهد بود. می‌خواهیم بسیار دقیق عمل کنیم و مایلیم از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری کنیم.»
انتظار می رود اوکراین با حمایت تسلیحاتی و مالی کشورهای غربی، ضد حمله بزرگی را در هفته‌های آینده برای بازپس‌گیری بخش‌هایی از شرق و جنوب خاک خود از نیروهای روسیه آغاز کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین این هفته برای دیدار با پاپ فرانسیس و همچنین با رهبران فرانسه، ایتالیا و آلمان در اروپا حضور داشته است. به گفته مقامات، انتظار می‌رود وی در جریان نشست سران آنها در هیروشیما، به صورت مجازی یا حضوری برای رهبران گروه هفت سخنرانی کند.

پربیننده ترین خبرها