علل از سرگیری درگیری های سودان در گفتگوی دبیرکل کنگره احزاب عربی با العالم

چهارشنبه 27 ارديبهشت 1402 - 12:55

دبیرکل دبیرخانه کنگره احزاب عربی گفت که مشکل اصلی در مورد آشتی سودان، عدم توافق در مورد مسائل سیاسی است.

العالم - سودان

"قاسم صالح" دبیرکل دبیرخانه کنگره احزاب عربی ، در گفتگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم تصریح کرد دو طرف منازعه از توافق صورت گرفته راضی نبودند؛ در واقع در ابتدا می بایست توافق هایی درباره برخی مسائل خاص سیاسی صورت می گرفت تا به آتش بس بینجامد اما اکنون مسائل سیاسی حل نشده باقی مانده اند.

وی افزود در صورت عدم دستیابی به راه حل های سیاسی، صحبت از حفاظت از جان غیر نظامیان، صرفا یک شعار توخالی و بی ارزش است. به همین دلیل است که درگیری ها از سر گرفته شدند و ما شاهد آن هستیم که درگیری های جاری به خارطوم منحصر نشده و به ام درمان، خارطوم بحری و دارفور نیز سرایت کرده است.

دبیرکل دبیرخانه کنگره احزاب عربی خاطرنشان کرد که نخستین شرط برای ایجاد گذرگاه های امن جهت خارج کردن غیر نظامیان از مناطق درگیری، آتش بس است. اما در صورت ادامه درگیری، غیرنظامیان بیشتری کشته یا مجروح خواهند شد.

شایان ذکر است که درگیری بین ارتش سودان به فرماندهی عبد الفتاح البرهان و شبه نظامیان نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو از اواسط آوریل شروع شده است.

جده اکنون میزبان نمایندگانی از دو طرف درگیری در سودان برای پایان دادن به جنگی است که از حدود 4 هفته پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد.

گفتگوهای جده حاصل طرح مشترک عربستان و آمریکا برای پایان دادن به درگیری بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان است که تا کنون موفق نبوده است.

پربیننده ترین خبرها