رئیسی در مراسم افتتاح 7 طرح فیبر نوری: پیشرفت کشور در گرو کارِ دانش‌بنیان است/ پیوستن همه دستگاه‌ها تا یک ماه آینده به سامانه دولت هوشمند

رئیسی در مراسم افتتاح 7 طرح فیبر نوری: پیشرفت کشور در گرو کارِ دانش‌بنیان است/ پیوستن همه دستگاه‌ها تا یک ماه آینده به سامانه دولت هوشمند
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1402 - 21:10

رئیس‌جمهور گفت: هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه فیبر نوری به تلاش نیاز داریم، پیشرفت کشور در گرو کارِ دانش‌بنیان است، اگر نگاهی به کشورهای آسیایی داشته باشیم به نظر می‌رسد باید بیشتر تلاش کنیم.

العالم - ایران

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز چهارشنبه (27 اردیبهشت) در مراسم افتتاح 7 طرح فیبر نوری گفت: روز ارتباطات را گرامی میداریم و به همه زحمتکشان این حوزه خسته نباشید عرض می‌کنم.

وی با اشاره به نمایشگاهی که از آن بازدید کرده است، تصریح کرد: برخی از این محصولات تجاری‌سازی و صادر شده‌اند که قابلیت رقابت‌پذیری دارند؛ از همه عزیزان در این رابطه تقدیر می‌کنم.

رئیس‌جمهور افزود: دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، دنیای ارتباطات است، این فناوری که جوامع بشری از آن برخوردار شدند، سرعت پیشرفت زیادی دارد، این فناوری بسیار سریع لایه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داد، تا دیروز مصرف‌کننده بودیم و در اتوبان‌هایی که دیگران ایجاد کرده بودند تردد داشتیم و تلاش شد تا خودمان هم اتوبان‌هایی را احداث کنیم.

رئیسی تصریح کرد: تلاش بسیاری در حوزه نرم‌افزار شد تا تولیدکننده آن باشیم و امروز به نقطه بسیار خوبی در این زمینه رسیدیم. در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، در حوزه مغزافزار کارهای قابل عرضه‌ای انجام می‌شود، در حوزه برنامه‌نویسی هم کارهای بسیار خوبی انجام می‌شود؛ در حوزه سخت‌افزار هم کارهای خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب به تلاش نیاز داریم، پیشرفت کشور در گرو کارِ دانش‌بنیان است، اگر نگاهی به کشورهای آسیایی داشته باشیم به نظر می‌رسد باید بیشتر تلاش کنیم، برخی از کشورها اندازه درآمد نفت ما از این حوزه درآمد دارند، برخی از کشورهای هم‌مرز ما در این زمینه کارشان را شروع کرده‌اند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی ما در حوزه اقتصاد دیجیتال باید بیش از این چیزی که هست، باشد، گفت: اینکه آقای وزیر بیان کردند در حوزه اقتصاد دیجیتال از یک به ۱.۵ درصد ارتقا یافته یعنی از ۶.۲ به ۷.۵ رسیده که خیلی خوب است اما نباید به این قانع بود؛ رشد اقتصادی ما در حوزه اقتصاد دیجیتال می‌تواند خیلی بالاتر و برتر از این باشد.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از زیرساخت‌های مهم برای هرگونه پیشرفت در کشور است، اضافه کرد: طبق آمارها، تا سی درصد دولت الکترونیک حاصل شده است و باید به سمت دولت هوشمند حرکت کنیم و به سمتی برویم که ارتباطات کاملا هوشمند و کاغذ از روابط اداری حذف شود. هوشمند سازی نظام اداری از بخش‌های ضروری است.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: همه دستگاه‌ها حداکثر ظرف یک ماه آینده به سامانه دولت هوشمند بپیوندد.

رئیسی با بیان اینکه ۹۵ درصد دستگاه‌ها به دولت هوشمند متصل شده‌اند اما فقط ۵۰ درصد فعالیتشان در این سامانه به شکل هوشمند انجام می‌شود که کم است، افزود: تلاش همه دستگاه‌ها باید این باشد که ظرف یک ماه آینده به این سامانه متصل شوند، چرا که این موضوع موجب حذف کاغذ و شفافیت می‌شود و از بسیاری از مفاسد اداری نیز جلوگیری می‌شود، البته باید توجه داشت باز هم مفاسد پیچیده‌ دیگری در این مسیر وجود دارد.

وی در مورد ارزیابی عملکرد کارکنان اداری در کشور، گفت: نگاه ارباب رجوع باید به نحوی مورد سنجش قرار گیرد، باید کار با کیفیت‌ به‌ مردم‌ ارائه‌ شود و این مسأله برای مردم بسیار اهمیت دارد.

رئیس‌جمهور گفت: اقدامات انجام شده برای مردم تبیین و پیشرفت کار به آن‌ها گزارش شود، همت شما در شهر و روستا قابل تقدیر است که انشاءالله بتوانیم تا پایان سال شرایط این امکانات در روستاها بهتر شود.

وی افزود: در شبکه ملی اطلاعات تا قبل از دولت سیزدهم، ۲۳ درصد رشد داشتیم، اما اکنون به ۶۰ درصد رسیده‌ است؛ شبکه ملی اطلاعات به میزانی که از دقت آن کاسته نشود، باید تسریع یابد و به سرانجام برسد.

رئیس‌جمهور، از اقداماتی که شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه انجام داده‌اند، تشکر کرد و خطاب به مسئولان، گفت: باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرد، باید کالاهای آن‌ها صادر شود، اول مصرف داخلی باید مدنظر قرار بگیرد، سپس صادرات، چرا که با توجه به استانداردهای این کالاها کشورهای اطراف و منطقه نیازمند این محصول هستند.

رئیسی ادامه داد: هیچ دستگاهی در کشور حق ندارد کالایی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان با کیفیت تولید می‌شود را مشابهش را از خارج وارد کشور کنند، این جزو واردات بی‌رویه است و حتما نباید اجازه داده شود چنین اتفاقی رخ دهد؛ این مسأله به کشور لطمه می‌زند.

رئیس‌جمهور گفت: برخی از تولیدکنندگان می‌گفتند که فلان کالا کیفیت بسیار خوبی در سطح جهان دارد، با این وجود دستگاهی همین کالا را وارد کرده است، من این مسأله را قبول ندارم، آقای وزیر این موضوع را دنبال کنند که اگر دستگاهی چنین کاری انجام می‌دهد، حتما مورد توبیخ قرار گیرد؛ این نگاه در کشور باید کاملا متحول شود، باید از کالا و محصولی که تولید خودمان است استفاده کنیم که اگر این اقدام صورت نگیرد، حتما جفا به تولید و اشتغال در کشور است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها