پیوستن عربستان به متحدان سوریه؛ بازسازی دمشق و باج خواهی های آمریکا

پیوستن عربستان به متحدان سوریه؛ بازسازی دمشق و باج خواهی های آمریکا
يکشنبه 31 ارديبهشت 1402 - 17:08

برخی کارشناسان و ناظران بر این باورند که پیوستن عربستان سعودی به متحدان سوریه، تضمینی به دمشق برای بازسازی خواهد بود.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی معتقدند سوریه متحدان قدیمی دارد که وفاداری خود را به این ائتلاف در سطح جهانی ثابت کرده اند، امروز عربستان سعودی نیز به این ائتلاف می پیوندد که از قدرت های بزرگ اقتصادی و سیاسی جهان عرب به شمار می رود و این چیزی است که سوریه را برای بازسازی و توسعه کشور در شرایط بسیار خوبی قرار می دهد.

برخی کارشناسان سیاسی می گویند عربستان سعودی باید در بازسازی این کشور پیشتاز کشورهای همپیمان سوریه باشد زیرا آمریکا و ترکیه تنها کشورهایی هستند که با بازسازی سوریه مخالف و به دنبال باج خواهی و سهم خواهی هستند و عربستان به باج خواهی آمریکا عادت کرده و می تواند با این نوع رفتار آن کشور همزیستی داشته باشد.

کارشناسان سیاسی با اشاره به اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی معتقدند کشورهای عربی می توانند نقش اروپا را ایفا کنند.

برخی کارشناسان سیاسی تاکید می‌کنند که نقش اعراب به دلیل وزنی که در منطقه دارند به عربستان، عراق، سوریه و الجزایر محدود نمی‌شود و لازم است این کشورها برای احیای نقش سیاسی و اقتصادی آن در منطقه به بازسازی سوریه توجه کنند.

برخی کارشناسان سیاسی افزودند سوریه در طول جنگ تحمیلی علیه ایران، نقش تاریخی مهمی را برای تضمین امنیت اعراب ایفا کرد و اگر محمد بن سلمان بخواهد پروژه‌ای را در منطقه اجرا کند،برای تضمین موفقیت طرح خود باید به دنبال بازسازی و توسعه سوریه باشد.

کارشناسان سیاسی معتقدند آمریکا می داند که سوریه دارای ذخایر عظیم نفتی است و همین امر واشنگتن را مشتاق به سهم خواهی از نفت منطقه می کند.

کارشناسان سیاسی می گویند آمریکا از بحران اقتصادی رنج می‌برد که ناشی از بحران دلار و بحران بدهی است و این مسائل باعث می‌شود تا برای تسلط خود بر اوضاع به زمان نیاز داشته باشد لذا در مسیر سوریه سنگ اندازی می کند، اما سوریه و محور مقاومت یاد گرفته‌اند صبور باشند.

پربیننده ترین خبرها