در گفت وگو با العالم؛

فعال سیاسی یمنی: انگلیس درصدد تجزیه استان های جنوبی است

فعال سیاسی یمنی: انگلیس درصدد تجزیه استان های جنوبی است
يکشنبه 31 ارديبهشت 1402 - 23:06

یک فعال سیاسی یمنی گفت: انگلیس با سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن، در صدد احیای یک طرح دیرینه برای کنترل منابع آبی یمن بوده و در همین زمینه تلاش می کند توطئه بزرگی را در استان های یمن رقم بزند.

العالم یمن

سمیر المسنی، فعال سیاسی یمنی، در گفت و گو با برنامه « المشهد الیمنی » شبکه خبری العالم، اظهار داشت: آنچه در استان های جنوبی یمن اتفاق می افتد، طرح قدیمی انگلیسی ها برای تجزیه استان های جنوبی است.

وی افزود: پیش از خروج نیروهای اشغالگر انگلیس از جنوب یمن در 14 نوامبر 1967، بیش از یک شیخ نشین و سلطان نشین در آن منطقه حضور داشتند.

این فعال سیاسی یمنی خاطرنشان کرد: انگلیس می‌خواهد سناریویی را در استان‌های جنوبی اجرا کند و بر آبراه دریایی از جزیره سقطری تا کانال سوئز از طریق باب المندب تا تمام جزایر یمن تسلط یابد.

وی گفت: انگلیس با اجرای این طرح بزرگ درصدد دستیابی به آرزوی دیرینه خود است، زیرا از زمان خروج از یمن، برای بازگشت به استان های جنوبی برنامه ریزی می کند.

بنابر این گزارش، اخیراً فرصت تقسیم و تجزیه یمن به ویژه با توجه به حمایت شدید گروه ها و احزاب جدایی طلب از سوی کشورهای ائتلاف متجاوز، افزایش یافته است.

یک پایگاه اطلاعاتی فرانسوی فاش کرد که جدایی‌طلبانی که به دنبال تجزیه یمن با ایجاد یک کشور جنوبی برای آنها هستند، با حمایت امارات، تحرکات خود را در محافل تصمیم‌گیری جهانی به‌ویژه در آمریکا تشدید کرده اند.

پایگاه اینتلیجنس آنلاین در گزارشی تاکید کرد شورای انتقالی جنوب از سوی امارات حمایت می شود.

گفتنی است سفر چندی پیش عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتقالی یمن به حضرموت موجی از اختلافات و تحلیل ها را در این کشور برانگیخت، چرا که وی در جریان این سفر تاکید کرد که یک طرح یکپارچه برای تقسیم یمن وجود دارد و گفت که این طرح مورد حمایت ائتلاف است.

درخواست ها برای استقلال حضرموت مورد حمایت حزب اصلاح ، به طور قابل توجهی در فوریه گذشته و در بحبوحه تحرکات شدید آمریکا در این استان یمن مطرح شده که به گفته تحلیلگران سیاسی واشنگتن به دنبال تجزیه یمن و تقسیم آن به چند کشور کوچک است.

پربیننده ترین خبرها