نبرد کینژال روسی با پاتریوت 96 میلیون دلاری آمریکا در اوکراین؛ آیا جنگ جهانی سوم در راه است؟

نبرد کینژال روسی با پاتریوت 96 میلیون دلاری آمریکا در اوکراین؛ آیا جنگ جهانی سوم در راه است؟
دوشنبه 1 خرداد 1402 - 10:45

ماه مه امسال جنگ اوکراین وارد ماهی پر از شوک و شکست و بدشانسی برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و متحدین آمریکایی و اروپایی اش می شود؛ آنهم نه به خاطر اعلام سقوط کامل شهر استراتژیک باخموت به دست ارتش روسیه – که شنبه شب گذشته رخ داد – بلکه به خاطر رسوایی شکست موشک های پاتریوت در برابر موشک های مافوق صوت روسی "کینژال".

العالم - جهان

عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم در سرمقاله این نشریه نوشت: درست است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور و کشورهای اروپایی برای تجهیز اوکراین به جنگنده های اف 16 آمریکایی، چراغ سبز نشان داده است اما این اقدام خیلی دیرهنگام انجام گرفته و می تواند نتایج معکوس داشته باشد و بدتر از همه به منزله اعتراف ضمنی به شکست پس از یک سال و سه ماه از شروع این جنگ به حساب می آید.

برآوردهای نظامی غرب حاکی از این است که آموزش خلبانان اوکراینی برای به پرواز درآوردن این نوع از جنگنده ها دست کم به 6 ماه وقت نیاز دارد و هنوز کسی نمی داند که آیا این جنگنده ها به موشک و تجهیزات الکترونیک لازم مجهز خواهند شد یا خیر و این بدان معناست که استفاده از این جنگنده ها تا قبل از اتمام دومین سال جنگ – اگر نگوییم بیشتر – امکان پذیر نخواهد بود.

سقوط "باخموت" و انهدام موشک های پاتریوت آمریکایی تنها چند هفته پس از ورود به انبارهایی در قلب کی یف، تمام تبلیغات و هیاهوهای رسانه ای غرب را – که پیوسته دم از برتری نظامی چشمگیر آمریکا و اروپا علیه روسیه می زنند و روسیه را عقب افتاده توصیف می کردند – خنثی کرد و عکس این تبلیغات را به اثبات رساند.

مجله غربی تخصصی در زمینه اسلحه به نام "میلیتاری واچ"، هم در شماره اخیر خود به این حقیقت اذعان کرده است. این مجله در شماره اخیر خود آورده است که کارشناسان ناظر بر سامانه های پاتریوت 32 فروند از این موشک را برای رهگیری موشک مافوق صوت روسی کینژال شلیک کردند اما هیچ یک به هدف نخوردند. ارزش مالی این سامانه را حداقل 96 میلیون دلار برآورد کرده اند. گزارش های غیر رسمی حکایت از آن دارند که احتمالا تعدادی از کارشناسان آمریکایی ناظر بر استفاده از این موشک ها کشته شده اند اما مرگ آنها افشا نشده است.

به گفته کارشناسان نظامی، جنگنده های آمریکایی، کهنه و از رده خارج هستند و در مقابله با موشک های پیشرفته تر روسی اس 400 و اس 500 هیچ شانسی برای ایجاد برتری هوایی ندارند. لازم به ذکر است که یک جنگنده اسرائیلی از همین مدل، توسط یک فروند موشک روسی اس ای -5 – که در مقایسه با موشک های اس 400 و اس 500 کمتر پیشرفته است – در آسمان سوریه هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

در همین حال زلنسکی در حالی در اثنای حضور در کنفرانس اخیر سران عرب در جده، زبانش را سر رهبران عرب دراز کرد و آنها را به خاطر حمایت از روسیه یا محکوم نکردن انضمام مناطق شرق اوکراین به روسیه ملامت کرد؛ که خودش از تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار کودکان حمایت کرده و از سوی دیگر 5000 نظامی را برای مشارکت در حمله به عراق در سال 2003 اعزام کرد و هیچگاه تجاوز "اسرائیل" به قدس و ارتفاعات جولان سوریه را محکوم نکرده است.

او بار دیگر هم اشتباه بزرگی را مرتکب شد؛ هنگام ادای احترام و اعطای تاج گل به بنای یادبود قربانیان فاجعه بمباران اتمی هیروشیما در ژاپن گفته بود که "عکسهای این فاجعه او را یاد شهر باخموت و دیگر شهرهای ویران شده اوکراین می اندازد" اما هیچ اشاره ای به این حقیقت نکرد که فاجعه هیروشیما را متحدان آمریکایی اش مرتکب شده اند نه دشمنان روسی اش.

بایدن ادعا کرده است که جنگنده های آمریکایی اف 16 – که قرار است در اختیار زلنسکی و ارتش اوکراین قرار گیرد – علیه روسیه به کار گرفته نخواهند شد و او تضمین های لازم را در این باره از زلنسکی گرفته است؛ اما این ادعا هیچ کمکی به فروکش کردن خشم روسیه نمی کند و نمی تواند بر حقیقت دخالت مستقیم آمریکا در این جنگ سرپوش بگذارد زیرا همه جهانیان می دانند که زلنسکی صرفا یک عروسک است و هیچ اراده ای از خود ندارد و استفاده از جنگنده های آمریکایی برای حمله به ارتش روسیه و مواضع آن در اقلیم دونباس در شرق اوکراین، با توجه به هشدارهای روسیه، ممکن است جرقه رویارویی مستقیم بین روسیه و آمریکا و حتی شروع جنگ جهانی سوم شود.

بهار رفته رفته به پایان می رسد و ضد حمله ای که اوکراین وعده اش را داده بود، هنوز اجرا نشده است و ظاهرا هیچ وقت شروع نخواهد شد. سقوط باخموت به دست نیروهای "گروه واگنر" و نه ارتش رسمی روسیه، ثابت می کند که آمریکا پس از شکست اقتصادی در این جنگ – به دلیل شکست تحریم ها - رفته رفته از نظر نظامی شکست می خورد و از آن بدتر در واقع قدرت تسلیحاتی این کشور در برابر روسیه شکست خورده است. آمریکا بعد از این شکست ها آرام آرام در برابر روسیه و حتی احتمالا چین عقب نشینی خواهد کرد. در این بین شکست سامانه "گنبد آهنین" رژیم صهیونیستی – به عنوان فرزند نامشروع قدرت تسلیحاتی آمریکا - در برابر موشک های مقاومت، نقطه آغاز این شکست است. شاید الان وقت آن رسیده است که پوتین حداقل اندکی آسوده خاطر شود.

پربیننده ترین خبرها