گزارش العالم؛

چرا ایزدی ها با وجود شکست داعش به مناطق خود باز نمی گردند؟

سه شنبه 2 خرداد 1402 - 18:18

حدود 200 هزار عراقی ساکن شهر سنجار در غرب استان نینوا که بیشتر آنها ایزدی هستند، با وجود گذشت حدود 8 سال از اخراج گروه داعش از این شهر، همچنان از بازگشت به شهر خود منع شده اند.

العالم - عراق

برخی از آنها در اردوگاه های اقلیم کردستان عراق زندگی می کنند و برخی دیگر کشور را ترک کرده اند. بیشتر آنها علیرغم تاکید مقامات مبنی بر برقراری امنیت از بازگشت خودداری می کنند.

"جلال الفاتی" یکی از فعالان ایزدی در گفتگو با خبرنگار العالم گفت: سنجار قلب تپنده مردم ایزدی بوده وبیشتر ایزدی های عراق و جهان در این شهر زندگی می کنند؛ اما بخش اعظم ایزدی ها در آوارگی بسر می برند.

"علی الهکاری" یکی از علمای دینی ایزدی، گفت: توافقی بین دولت مرکزی و کردستان برای بازگرداندن پناهجویان وجود دارد، اما این توافق دیگر کارایی ندارد و یک درگیری و اختلاف بر سر این منطقه وجود دارد."

کسانی که به سنجار بازمی گردند، خواسته ها و نیازهایی دارند که مهمترین آنها جبران خساراتی است که در جنگ داعش متحمل شده اند، ارائه خدمات اولیه، ثبات امنیتی، مشخص شدن سرنوشت ربوده شدگان و مجازات کسانی که دستانشان به خون بیگناهان آغشته شده است.

"غازی الکاکایی" مسئول سازمان اتحادیه میهنی کردستان موصل در این خصوص به العالم گفت: "باید مردم سنجار و شهر سنجار را از درگیری ها و اختلافات و منازعات دور نگه داشت؛ می بایست جبران عادلانه ای برای مردم ما در سنجار در قبال بازگشت آنها به مناطق اصلی خود صورت بگیرتد".

وزارت مهاجرت عراق می گوید با همکاری وزارتخانه ها و نهادهای دولتی برای ایجاد شرایط مناسب جهت بازگشت مردم تلاش می کند و در عین حال تاکید دارد که مشکلات سیاسی و امنیتی مانع بازگشت آنها می شود.

با وجود ثبات امنیتی در سنجار که حاصل همکاری ساکنان این منطقه و نیروهای امنیتی به ویژه الحشد الشعبی است، ساکنان آن در وضعیت پراکندگی جمعیتی و سیاسی به سر می برند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها