در گفتگو العالم با سرپرست حجاج ایرانی مطرح شد؛

تاثیر برقراری روابط تهران و ریاض بر خدمات رسانی به حجاج ایرانی/ آخرین وضعیت پرونده منا

تاثیر برقراری روابط تهران و ریاض بر خدمات رسانی به حجاج ایرانی/ آخرین وضعیت پرونده منا
چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 21:33

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: با ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان انتظار می رود که شاهد ارتقای خدماتی باشیم، خدمات زائران بیشتر شود و همکاری ها با بعثه افزایش یابد.

العالم ـ ایران

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در گفتگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: برقراری مجدد روابط می بایست آورده ای به همراه داشته باشد و لذا ثمره ی برقراری روابط بین دو کشور را می توان در قالب ارتقاء خدماتی مدنظر قرارداد که خادمان ضیوف الرحمان نسبت به زائران خواهند داشت که از این جهت انتظار می رود، امورات جاری سهل و راحت تر شود و نیز خدمات زائران بیشتر شود و همچنین همکاری ها با بعثه بیش از پیش شود که این موارد جزء انتظاراتی است که از دولت و کشور میزبان داریم و شایان ذکر است برنامه ها و موضوعاتی که قبل از قطع روابط بین دو کشور بوده نیز نیازمند از سرگیری مجدد است که از جمله آن می توان به قرائت دعای کمیل بین بقیع و حرم پیامبر(ص) اشاره نمود.

وی افزود: در سال هایی که روابط بین دو کشور قطع بوده، با فعالیت های مسئولین مربوطه حج دو کشور برنامه های حج ایران به خوبی انجام شده و زائران از برنامه های درنظر گرفته شده اعلام رضایت کرده اند؛ هر چند زائرانی که به سرزمین وحی مشرف می شوند مشتاق هستند که دعای کمیل را بین حرم پیامبر گرامی اسلام (ص) و قبرستان بقیع قرائت کنند که گفتنی است به جهت نبود روابط بین دو کشور، زائران ایرانی سال ها از عدم برگزاری این برنامه ناخشنود بوده اند، اگر که این برنامه برقرار شود و زائران ایرانی بتوانند دعای کمیل را بین بقیع و حرم پیامبر گرامی اسلام(ص) قرائت کنند، قطعا برای زائران دلچسب خواهد بود و رضایت مندی آنها بسیار بیشتر از قبل خواهد شد.

با ازسرگیری روابط، می بایست پرونده شهدای منا خاتمه یابد

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که باید پرونده آن خاتمه پیدا کند، مسئله شهدای منا است چرا که ما در برابر خانواده های شهدای منا، بی جواب هستیم و دولت سعودی درخصوص موضوع یاد شده اذعان می کند موضوع مذکور در دست تحقیقات و بررسی است و لذا، با تکیه بر از سرگیری دوباره روابط بین ایران و عربستان انتظار می رود به خانواده های شهدا توجه بیشتری شود.

عبدالفتاح نواب درباره زمان اعزام زائران به حج و تعداد زائران حج امسال گفت: اعزام زائران حج از سوم خرداد آغاز می شود و تا سوم مرداد به مدت 62 روز به طول خواهد انجامید. تعداد زائران 87 هزار و پانصد و پنجاه نفر می باشند که 1000 نفر کمتر از سال قبل شیوع ویروس کرونا ( سال1398) است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورمان زواری که در انتظار مشرف شدن هستند شامل طیف بسیار زیادی می باشند به طوری که در دنیا هیچ کشوری به اندازه ایران زائر ثبتنامی در صف ندارد، که در همین رابطه می توان به کشور بزرگ و پرجمعیت اسلامی نظیر اندونزی اشاره نمود که بالغ بر 230 هزار زائر به سرزمین حج اعزام می نماید تا کشوری همانند هند که 200 هزار زائر به عربستان سعودی می آورد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: درکشور نزدیک به 970 هزار زائر در صف ثبتنام داریم که این تعداد، موضوع ثبت نام شان انجام پذیرفته و مبلغ مدنظر را پرداخت کرده اند و در صف هستند که البته این مورد مربوط به 16 سال گذشته است و نومستطیع ها کسانیکه بتازگی استطاعت پیدا کرده اند چنانچه گفته شود مبادرت به ثبتنام نمایند گمان نمی رود که کمتر از 4 میلیون نفر ثبت نام کنند. در ارتباط با موضوع حج عمره، 5 میلیون و 850 هزار نفر در صف می باشند و فیش در دست دارند و شایان ذکر است حج عمره جایگزین حج واجب نمی شود و کسی که مستطیع برای حج واجب است، می بایست حج واجب را انجام دهد.

وی افزود: از زمانی که کاروان شکل می گیرد و زائر مبادرت به ثبتتام می نماید، همراه کاروان یک روحانی در نظر گرفته شده است، روحانی کاروان برای زوار اقدام به برگزاری جلسات توجیهی می کند. برای کسانی که "مدینه قبل" هستند، تعداد 10 جلسه و کسانی که "مدینه بعد" هستند 12 جلسه مدنظر قرار می گیرد و در جلسات یادشده پیرامون مسائل مختلف از قبیل موضوعات اعتقادی ، معارفی، مناسک و اخلاق و آداب، تاریخ اسلام، اماکن و آثار اسلامی بحث و گفتگو و تبادل نظر می شود تا بواسطه این برنامه های لحاظ شده، زائر بتواند با دید مطلوب تری در سرزمین وحی حاضر شود.

یکی از شعارهای حج همگرایی میان همه مسلمانان است

سرپرست حجاج ایرانی درباره شعار حج گفت: شعار حج در حقیقت شامل 3 فراز می شود؛ فراز اول، در رابطه با این است که حج در بر دارنده مفهوم تحول قرآنی است ، تحولی که براساس آیات قرآن در انسان تجلی پیدا می کند و آیات حج هم مؤید این مطلب است. فراز دوم ناظر به موضوع همگرایی اسلامی است بدین شکل که با سایر کشور های مسلمان همگرایی صورت پذیرد. سومین فراز اختصاص به حمایت از قدس شریف دارد.

عبدالفتاح نواب تاکید کرد: فراز نخست شعار، جنبه فردی آن بیشتر مدنظر است که ناظر به تحول قرآنی می باشد و خصلت فردی دارد و هر فرد می تواند به خودسازی خویش اقدام نماید و فراز دوم شعار که ناظر به همگرایی اسلامی است بعد فراتری دارد و توصیه به همگام و همراه شدن با سایر مسلمانان گردیده که این همگرایی و همگامی و همراهی زمینه ساز ظهور قدرت و اقتدار می شود که این امر در راستای حمایت از قدس شریف قالب و ساختار پیدا می کند.

وی تصریح کرد: ارتباط ما همواره با دیگر بعثه ها و سایر کشورها و دولت ها وسیع و برقرار بوده و امسال هم به همین شکل خواهد بود و انجام خواهد گرفت و شایان ذکر است شعار حج که مطرح شد، مسیر و خط مشی ما را در این رابطه مشخص و تعیین کرده بطوری که یکی از شعار های حج، همگرایی اسلامی بین همه ی مسلمانان است.

سرپرست حجاج ایرانی درباره دیدار اخیر کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان 3نکته در رابطه با اهمیت حج و نیز 3 نکته درخصوص فوائد دنیوی حج و همچنین 6 نکته در رابطه با فوائد اخروی حج و توصیه هایی مبذول فرمودند. از جمله مواردی که ایشان توصیه فرمودند ناظر به مسائل تمدنی و فراسرزمینی بود که بیشتر ایشان از آیات مربوطه بحث حج اقتباس نموده و در رابطه با کلمه «ناس» صحبت فرمودند و تصریح کردند که خطاب ایات شریفه صرفا به مومنین و مسلمانان نبوده بلکه مباحث تمدنی از آیات مستفاد می شود و درخور توجه است که این موضوعات در برنامه های حج مورد توجه قرار گرفته و اهمیت داده شود.

عبدالفتاح نواب خاطرنشان کرد: پس از پایان مراسم حج، برای مراسم اربعین حسینی آماده خواهیم شد. کمیته فرهنگی اربعین برعهده بعثه مقام معظم رهبری است که جلساتی درخصوص چگونگی برگزاری مراسم اربعین سال جاری تشکیل شده و با مسئولین فرهنگی سایر نهادهای همسو تبادل نظر داشتیم که در همین رابطه انتظار داریم اربعین امسال بهتر از سال های قبل باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که برنامه زیارتی سوریه و زیارت حرمین حضرت زینب(س) و حضرت رقیه (س) در آینده نه چندان دوری مدنظر قرار گرفته شود و گفت: درخصوص عدم تدارک برنامه زیارتی سوریه می توان گفت مانعی وجود نداشته و دولت سوریه هم همکاری مطلوبی داشته اما می بایست مقدمات لازم و مربوطه جهت انتقال و اعزام به سوریه فراهم شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها