ویژه برنامه شبکه العالم به مناسبت سالگرد عید مقاومت و آزادی جنوب لبنان

ویژه برنامه شبکه العالم به مناسبت سالگرد عید مقاومت و آزادی جنوب لبنان
پنج‌شنبه 4 خرداد 1402 - 22:12

شبکه العالم در ویژه برنامه‌ای همزمان با سالگرد عید مقاومت و آزادی جنوب لبنان به بررسی ابعاد مختلف تغییر موازنه قدرت در مقابل اشغالگران پس از حضور مقاومت و پیروزی‌های آن پرداخت.

العالم - لبنان

«نزیه منصور» استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی از بیروت، گفت: «روز مقاومت و آزادی نه تنها «عید لبنان» است، بلکه عید همه ملت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است چراکه مقدمه ای برای آزادسازی غزه و بازگشت فلسطین به صحنه بود آن هم پس از آن که جهان عرب و اسلام از بازگشت آن ناامید شده و به سمت توافقات کمپ دیوید و وادی عربه رفته بودند.

1

سرتیپ «امین حطیط» کارشناس نظامی و راهبردی لبنان در بخش دیگری از این ویژه‌برنامه گفت: دشمن پس از شکست در مقابل مقاومت و عقب‌نشینی اقدام به شعله ور کردن آتش فتنه و همچنین دور زدن مرزهای لبنان کرد.

وی افزود: سازمان ملل متحد با تبانی با دشمن اسرائیلی مدعی شد که ترسیم خط مرزی بین‌المللی دشوار است و از این رو می توان خط دیگری به نام «خط عقب نشینی» ترسیم کرد که تا حد امکان به خط مرزی بین المللی نزدیک باشد، اما اسرائیلی ها می خواهند از طریق سازمان ملل، ارتباط 13 منطقه را با مرزهای لبنان قطع کنند چرا که این مناطق در ارتفاعات و از مناطق راهبردی هستند.

وی خاطرنشان کرد که سرزمینی که مقاومت با خون شهدا آزاد کرد، با سیاست، نظامی گری و یا هر نوع امتیاز دهی، اصلا قابل واگذاری نیست.

2

«رندلی جبور» روزنامه‌نگار و نویسنده سیاسی لبنانی، دستاورد بزرگ پیروزی لبنان بر دشمن صهیونیستی را بازگشت لبنانی‌ها به احساس تعلق اجتماعی ملی و احیای حاکمیت دانست.

وی توضیح داد که رژیم اشغالگر همواره تلاش می کند به لبنانی ها القا کند که اولاً شما حاکمیت ندارید و یکی دیگر از طرف شما تصمیم می گیرد و تصمیمش را به شما تحمیل می کند؛ ثانیاً هویت لبنانی را از هموطنان سلب کند گویی که در جایی متعلق به دشمن هستند. ثالثاً دشمن بین لبنانی ها اختلاف افکنی کرد. برخی افراد در داخل لبنان گویی هم پیمان دشمن بودند تا این که مقاومت وارد میدان شد و کل صحنه تغییر کرد.

۳

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها