بازگشت قطار توسعه روابط ایران و اندونزی به ریل توسعه

بازگشت قطار توسعه روابط ایران و اندونزی به ریل توسعه
جمعه 5 خرداد 1402 - 13:54

با پیگیری های مداوم «کمیسیون مشترک اقتصادی»، قطار روابط دوجانبه ایران و اندونزی به ریل توسعه بازگشت.

العالم - آسیا

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روز دوشنبه یکم خرداد در رأس هیأتی بلندپایه به پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان و چهارمین کشور پرجمعیت جهان سفر کرد.

این سفر که چندی پیش در دو روزه انجام شد، قرار است با تبدیل تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد و قراردادها به تعهد، تحرکی تازه در روابط دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند و مراودات تجاری تهران - جاکارتا را به ۲۰ میلیارد دلار برساند.

دستیابی به این هدف تنها بخشی از آثار این سفر است چرا که توسعه روابط ایران و اندونزی بازارهای بزرگتر دیگری را نیز برای تجار و بازرگانان ایرانی ایجاد می کند.

با توجه به عضویت اندونزی در «آ سه آن» می‌توان انتظار داشت که درهای بازار بزرگ کشورهایی همچون تایلند، مالزی، ویتنام و فلیپین به روی تاجران و بازرگانان ایرانی باز شود.

این موفقیت و بازگشت روابط ایران و اندونزی به ریل توسعه نتیجه پیگیری‌های کمیسیون مشترک اقتصای ایران و تلاشهای وزارت امور خارجه و دستگاههای اجرایی است.

برای استفاده از ظرفیت همه وزارتخانه‌ها در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای جهان، مسئولیت «کمیسیون مشترک اقتصادی» کشورهای مختلف با تصویب هیات وزیران بین اعضای دولت تقسیم شده و راهبری توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای اندونزی، مالزی و فیلیپین به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واگذار شده است.

بر همین اساس پیش از سفر رسمی رئیس جمهوری ایران به اندونزی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اندونزی، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌هایی که موضوع مشترک با کشور اندونزی داشته‌اند از ماه‌های قبل مشغول مذاکره بودند که از هفته‌های گذشته گروه‌های مختلف مشغول نهایی سازی قراردادها بودند.

برای آماده‌سازی مقدمات امضای اسناد همکاری‌های مشترک اقتصادی دوجانبه نیز زارع‌پور در راس هیاتی، چند روز قبل از سفر رئیس‌جمهوری راهی جاکارتا شد.

دیدار با تجار و بازرگانان این کشور، ملاقات با مسئولین و وزرای ذی‌ربط و جلسات کاری مختلف برای هماهنگی سفر ریاست جمهور از جمله برنامه‌های این سفر بود و البته تسهیل‌کننده امضای ۱۱ سند همکاری اقتصادی ایران و اندونزی بود.

پربیننده ترین خبرها