در مستند «ائتلاف پیروزی»‌مطرح شد؛

حمایت های ایران در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بسیار اساسی بود/ حمایت از ایران در جنگ تحمیلی حمایت از حق بود/ سوریه در کنار ایران یک مولفه تعیین کننده در منطقه هستند

حمایت های ایران در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بسیار اساسی بود/ حمایت از ایران در جنگ تحمیلی حمایت از حق بود/ سوریه در کنار ایران یک مولفه تعیین کننده در منطقه هستند
جمعه 5 خرداد 1402 - 22:06

شبکه ماهواره ای العالم فیلمی مستند با عنوان «حلف النصر» (ائتلاف پیروزی) درباره سفر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه و تاریخچه روابط دو کشور پخش کرد.

العالم ـ ایران

از روابط میان ایران و سوریه به عنوان راهبردی ترین روابط در سطح منطقه یاد شده است. همچنین گفته شده است که سوریه و ایران الگو و نمونه ای منحصر به فرد از روابط میان دو کشور را به نمایش می گذارند. رابطه ایران و سوریه از چندین دهه پیش آغاز شد و به همکاری سیاسی اقتصادی و نظامی و فرهنگی متمایز گشت و با گذشت زمان مشخص شد که این روابط بسیار ضروری هستند؛ این روابط حاصل اندیشه دو رهبر فقید؛ امام خمینی قدس سره الشریف و حافظ اسد رییس جمهور سابق سوریه است.

«جورج جبور» مشاور سابق ریاست جمهوری سوریه در این باره گفت: سوریه از نخستین کشورهایی بود که از انقلاب اسلامی در ایران خرسند شد. رویکرد حمایت از فلسطین از همان ابتدا در انقلاب اسلامی ایران کاملا روشن و شفاف بود. با‌ آغاز جنگ میان ایران و عراق در سال ۱۹۸۰ سوریه از همان ابتدا علیه این جنگ موضع گرفت. پایان یافتن تنش ها و آشوب ها و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در وهله اول به لطف ملت سوریه بوده است اما حمایت و کمک ایران در این راستا مساله ای اساسی بوده است.

«مصان نحاس» دبیر شورای اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه تاکید کرد: در جنگ ظالمانه ای که صدام علیه ایران راه اندازی کرد از ایران حمایت کردیم و از حق جانبداری کردیم. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ کارخانه های ایرانی بسیاری در سوریه راه اندازی شد. و روابط اقتصادی میان دو کشور در اوج خود بود. بدون در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی کشورمان، ما از صرف دیدار با رییس جمهور ایران جناب آقای رییسی بسیار خرسند بودیم.

«خالد عبود» عضو مجلس الشعب سوریه خاطرنشان کرد: رهبری سوریه ارزش انقلاب اسلامی ایران را به خوبی درک کرد. سوریه می خواهد بگوید که ما در کنار ایران یک مولفه تعیین کننده در جغرافیای روبه رشد منطقه هستیم. حضور رییس جمهور ایران در سوریه در واقع به معنای تاسیس یک قاعده محکم و استوار در منطقه است. این سفر تاکیدی بر این امر است که ما در منطقه عنصری مهم و اساسی هستیم.

پربیننده ترین خبرها