گزارش العالم از همایش اربعین و تمدن نوین اسلامی در تهران

شنبه 6 خرداد 1402 - 16:21

همایش «بصیرت و پیام حسینی» با شعار «اربعین و تمدن نوین اسلامی» به همت کمیته فرهنگی اربعین و اتحادیه دانشگاهیان عراق، شعبه کربلای معلا، به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی و با مشارکت تعدادی از دانشگاه ها و مراکز علمی ایران و عراق در تهران برگزار شد.

العالم _ ایران

دومین همایش بین المللی بصیرت و پیام حسینی با شعار «اربعین و تمدن نوین اسلامی» با حضور اساتید و اندیشمندانی از ایران، عراق و کشورهای منطقه در تهران برگزار شد.

این همایش به بررسی ابعاد زیارت اربعین و ابعاد آن در سطوح مختلف اخلاقی، تربیتی و روحی پرداخت و سخنرانان درباره محورهای مختلف از جمله توانمندی های فرهنگی اربعین، جلوه های فرهنگی اربعین، تمدن نوین اسلامی و مدینه فاضله مهدوی سخن گفتند.

محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی ایران در حاشیه این همایش به خبرنگار العالم گفت: امروز راهپیمایی اربعین به رویدادی مردمی، فرهنگی و تمدنی تبدیل شده است و دانشگاه ها و دانشگاهیان می توانند این موضوع را مستندسازی کنند و زمینه را برای ایجاد جنبش های تمدنی نوین فراهم آورند.

از مهمترین موضوعات مطرح شده در این همایش می توان به «اربعین، عرصه عمل به زندگی توحیدی»، «تحقیقات فرهنگی و اجتماعی اربعین»، «اربعین و دیپلماسی عمومی»، «اربعین مظهر فضایل اخلاقی»، «اربعین و همگرایی امت اسلامی»، «اربعین و تولید گفتمان تمدنی بر مبنای معنویت»، «اربعین و مقاومت اسلامی»، «اربعین و مقابله با استکبار» و «مهدویت در آینه اربعین» اشاره کرد.

عبدالامیر عزیز القریشی، رئیس مرکز مطالعات کربلای حرم حسینی نیز گفت: اربعین برای ما تمدن ایجاد کرد، علاوه بر این اربعین، احیای انقلاب عاشورا و خون حسین (ع) است. اربعین، حزن و اندوه نیست بلکه احیای مفاهیم انقلاب پربرکت حسینی است.

پربیننده ترین خبرها