طالبان: خواهان جنگ با همسایگان نیستیم

طالبان: خواهان جنگ با همسایگان نیستیم
شنبه 6 خرداد 1402 - 22:26

وزارت کشور طالبان به تنش مرزی امروز ایران و افغانستان واکنش نشان داد.

العالم - آسیا

«عبدالنافع تکور»، سخنگوی وزارت کشور طالبان توضیحاتی را در خصوص تنش مرزی امروز (شنبه 6 خرداد) در مرز ایران و افغانستان ارائه کرد.

در حالی که سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی ایران درباره تنش مرزی ایران پیشتر اظهار کرده بود که شروع درگیری از سوی طالبان بوده است، وی مدعی شد که در ولایت نیمروز نیروهای مرز ایرانی به طرف افغانستانی شلیک کردند که با واکنش متقابل مواجه شدند.

به گفته وی، در جریان این تیراندازی از هر دو طرف یک فرد کشته و تعدادی زخمی شدند.

سخنگوی وزارت کشور طالبان گفت که وقوع این حادثه با مقامات هر دو طرف در میان گذاشته و در حال حاضر شرایط در مرز تحت کنترل قرار دارد.

این مقام طالبان در ادامه تاکید کرد: «امارات اسلامی خواهان جنگ با همسایگان خود نیست.»

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی ایران درباره تنش مرزی امروز گفت: حدود ساعت 10 امروز (6 خرداد ماه) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کرده که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

وی تصریح کرد: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه 1 تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است اما متأسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

جانشین فرمانده کل انتظامی ایران گفت: در پی شروع درگیری های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم به مرزبانان ابلاغ و تأکید نمودند که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.

گفتنی است، در این دستور تاکید شده است که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

به گزارش فارس، صبح امروز منابع خبری اعلام کردند که تبادل آتش در منطقه ماککی شهرستان کنم ولایت نیمروز میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی رخ داده است.

پربیننده ترین خبرها