نقض جدید آتش بس در سودان 123 کشته و زخمی برجای گذاشت

پنج‌شنبه 11 خرداد 1402 - 15:42

درگیری‌های شدید بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در چندین منطقه در خارطوم پایتخت این کشور، از سر گرفته شده است که در نتیجه گلوله باران شدید منطقه مایو، هفده نفر کشته و یکصد و شش نفر زخمی شده اند.

العالم _ سودان

آتش بس در سودان در حالی شکننده است که در روزهای گذشته با خروج ارتش سودان از مذاکرات جده در اعتراض به نقض آتش بس، اعتبار خود را از دست داده بود. یک منبع نظامی تأکید کرد که ارتش این اقدام را در اعتراض به عقب نشینی نکردن نیروهای واکنش سریع از تاسیسات دولتی و خصوصی طبق توافقنامه آتش بس بین دو گروه، انجام داده است.

در همین حال فرماندهی نیروهای واکنش سریع، نیروهای ارتش را به تلاش برای خنثی کردن میانجیگری ها و توسل به راه حل نظامی متهم کرد.

با چنین شرایطی، میانجیگری عربستان و آمریکا در مسیر نامعلوم قرار گرفته است. در همین حال برخی به راه حل های سیاسی با میانجیگری اتحادیه آفریقایی در پایان ماه گذشته امیدوارند که به نظر می رسد با وجود اشکالاتش، شانس بیشتری دارد هرچند درگیری های جدید این شانس را کاهش داده است.

دولت آمریکا از تصمیم ارتش سودان برای خروج از مذاکرات صلح با میانجیگری آمریکا و عربستان سعودی برای حل مناقشه در سودان ابراز تاسف کرده است.

در تحولات میدانی، درگیری‌های شدیدی بین طرفین در چندین منطقه خارطوم از سر گرفته شد و سندیکای پزشکان سودان اعلام کرد که با وجود شرایط سخت به دلیل کمبود کادر پزشکی، صدها نفر کشته و زخمی شده اند.

در همین حال مسئولان فرودگاه بین المللی خارطوم در بیانیه ای اعلام کردند که سازمان هواپیمایی کشوری سودان بسته بودن حریم هوایی کشور را تا اواسط ماه جاری تمدید خواهد کرد. این بیانیه می افزاید که پروازها به منظور ارائه کمک های بشردوستانه و پروازهای تخلیه پس از اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح، از این موضوع مستثنی است.

پربیننده ترین خبرها