نماینده کلیمیان در مجلس: جامعه ایرانیان یهودی همیشه به امام بدهکار هستند/ جمهوری اسلامی از یهودی‌ستیزی همیشه اجتناب کرده است

نماینده کلیمیان در مجلس: جامعه ایرانیان یهودی همیشه به امام بدهکار هستند/ جمهوری اسلامی از یهودی‌ستیزی همیشه اجتناب کرده است
پنج‌شنبه 11 خرداد 1402 - 20:15

همایون سامه‌یح، نماینده کلیمیان در مجلس در مراسم بزرگداشت امام خمینی(س) توسط جامعه کلیمیان ایران گفت: یاد و خاطره امام و اوامرشان نسبت به جامعه کلیمی برای ما گنج بزرگی است که تأکید کردند فرق است بین کلیمیان با صهیونیست، که یک حزب سیاسی است.

العالم - ایران / سیاسی

همایون سامه‌یح، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، نیز در این مراسم با تبریک میلاد امام هشتم شیعیان و تسلیت نزدیک شدن به سالگرد ارتحال امام، گفت: در آیین کلیمیان وقتی مراسم ختم، یادبود یا بزرگداشتی از یک عزیز از دست رفته گرفته می‌شود، رسم است که سخنرانی مذهبی و اجتماعی انجام دهیم و این برای ما ثواب محسوب می‌شود و امیدواریم ثواب تمام این سخنرانی‌ها به روح امام راحل برسد.

وی اظهار داشت: سال 57 همه دست به دست هم دادیم و حکومت شاهنشاهی را سرنگون کردیم و رهبری امام این انقلاب را پیروز کرد. رهبری امام 10 سال بیشتر طول نکشید ولی اثرات این رهبری تا سال‌ها برای ملت ایران باقی خواهند ماند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ابتدای انقلاب با وجود اینکه جامعه ایرانیان کلیمی سهم بزرگی در انقلاب داشتند و حتی افتخار می‌کنند که 22 بهمن شهیدی را تقدیم کرده‌اند، انضباط خاصی وجود نداشت و متأسفانه تفکرات منفی در بعضی مسئولین نسبت به جامعه ما وجود داشت بیشتر می‌شد؛ چرا که رژیم غاصب صهیونیست مذهبش یهودیت است و فکر می‌کردند هرکس یهودی باشد صهیونیست هم هست.

وی با اشاره به دیدار جامعه کلیمیان ایران با امام خمینی(س)، افزود: یاد و خاطره امام و اوامرشان نسبت به جامعه کلیمی برای ما گنج بزرگی است که تأکید کردند فرق است بین کلیمیان با صهیونیست، که یک حزب سیاسی است. در قانون اساسی چند بار از ادیان الهی نام برده شده و همه اینها با پیروی از تفکرات امام و احترام ایشان به ادیان الهی بود. روشنفکری امام مثال زدنی است و جامعه ایرانیان یهودی همیشه به امام بدهکار هستند.

سامه‌یح تأکید کرد: از آن زمان برگزاری مراسمات آنها آزاد بوده و امنیت آنها کاملا تأمین شده است. هر روز هفته در کنیسا باز است و رفت و آمد انجام می‌شود؛ بدون اینکه کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید و همه اینها به خاطر حسن نیت مقامات جمهوری اسلامی از جمله امام و رهبری است. دولت‌های مختلف آمده و رفته‌اند و چیزی که ماندگار بوده رهبری است. در زمان امام زیر سایه ایشان بودیم و امروز امنیت و آسایش ما متکی به رهبری جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: ما 2500 سال است که در ایران زندگی می‌کنیم و روحیات مردم ایران همیشه ضد نژادپرستی بوده ولی متأسفانه شاهد این بوده‌ایم که کلیمیان از کشورهای منطقه خلیج فارس اخراج و جذب رژیم صهیونیستی شدند. اما جمهوری اسلامی از یهودی‌ستیزی همیشه اجتناب کرده و این باعث افتخار جمهوری اسلامی و همچنین جامعه یهودی است.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به جز اینکه تعلیمات علوم دینی در مدارس و کنیساهای ما تعلیم می‌شود، ما افتخار می‌کنیم که واردکننده رهبران دینی نیستیم و تمام رهبران ما ایرانی الاصل هستند. علاوه بر این، تمام ایرانیان کلیمی به راحتی به کسب و کار، تجارت و تحصیلشان پرداخته و تمام حقوق شهروندی را دارند. ولی باید اذعان کنیم که اگر مشکلات اقتصادی داریم، برای تمام جامعه ایران است و به طبع ما هم شامل این مشکلات هستیم. زمانی می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم که تمام ادیان و اقوام دست به دست هم دهیم و سعی کنیم این مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: امیدواریم همه کشورها از این عدالت، دوستی و همپیمانی سرمشق بگیرند و ایران ما سرمشق همه کشورها باشد و امیدواریم به دعای خیر امام تمام مشکلات ملت ایران حل شود.

پربیننده ترین خبرها