گروسی پرونده «مریوان» را بست .. درس عبرت برای کسانی که دروغ های نتانیاهو را باور کنند

گروسی پرونده «مریوان» را بست .. درس عبرت برای کسانی که دروغ های نتانیاهو را باور کنند
شنبه 13 خرداد 1402 - 12:21

غرب و سازمان های بین المللی همچنان بهای گزاف باور کردن دروغ های رژیم صهیونیستی به خصوص در مورد ایران را می پردازند؛ پس از دروغ بزرگ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره وجود تأسیسات هسته ای مخفی در ایران برای غنی سازی بیش از 80 درصد اورانیوم در سال 2019، اکنون پس از سالها تنش بین ایران و غرب و آژانس بین المللی انرژی اتمی به خاطر همین دروغ ها، تحقیقات آژانس، همه این دروغ ها را تکذیب کرده است.

العالم - تحلیل روز

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود تأکید کرده است: "آژانس در حال حاضر هیچ سئوال دیگری درباره جزئیات اورانیوم غنی شده موجود در «مریوان» ندارد و این موضوع در این مرحله دیگر بسته شده است ".

به عبارت دیگر آژانس – به رغم ادعاهای نتانیاهو - پرونده تحقیقات درباره کشف ذرات اورانیوم غنی شده در "مریوان" را بسته است اما نکته جالب توجه در این بین، سکوت آژانس و غرب درباره لطمه هایی است که به خاطر دروغ های نتانیاهو به روابط بین این کشورها و آژانس و منافع ایران وارد شده است و فرصتهایی که برای احیای برجام وجود داشت و به خاطر دروغ های نتانیاهو از دست رفت.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین اظهارات خود درباره همه چیز حرف زد ، به جز منبع دروغ هایی که در تمام سالهای گذشته مبنای گزارش های این آژانس بوده اند و چنین هزینه های گزافی را به همه طرف ها وارد کرده اند. وی می گوید آژانس در چندین زمینه به پیشرفت های قابل ملاحظه با ایران رسیده است و مسائل مورد اختلاف با این کشور حل و فصل شده اند اما در مورد منبع اطلاعات خود درباره "پرونده" آباده (مریوان) و اینکه ایران در 4 سایت مخفی اقدام به غنی سازی اورانیوم کرده و کشف ذرات غنی شده تا مرز 83.7 درصد، سکوت اختیار کرد.

ایران حق دارد به ماجرای سفر گروسی به سرزمین های اشغالی آنهم چند روز قبل از صدور گزارش های فصلی خود درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و گرفتن اطلاعات دروغین از نتانیاهو اعتراض کند؛ آنهم وقتی که بازرسان و دوربین های آژانس به طور 24 ساعته بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت می کنند.

نکته عجیب این است که در حالی که غرب و آژانس در برابر رسوایی دروغ پردازی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کرده اند در مقابل، توئیت باراک راوید، روزنامه نگار این رژیم را می بینیم که می گوید: "تصمیم آژانس بین المللی ضربه ای کاری به «اسرائیل» است چون اطلاعاتی که به آژانس داد باعث آغاز تحقیقات شد کما اینکه این تصمیم یکی از مهمترین پرونده های تحقیقات علیه ایران در سال های اخیر را بست!!".

در همین راستا "ایلی کوهن"، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در گفتگویی با روزنامه اتریشی "کاریون زیتنک"در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر دروغ های نتانیاهو و دستگاه های امنیتی رژیم اشغالگر گفته است: "خطر ایران فقط به پیشرفت های هسته ای این کشور خلاصه نمی شود ، بلکه حمایت های ایران از حزب الله ، حماس و جهاد اسلامی و دیگر سازمانها را هم شامل می شود".

غرب و سازمان های بین المللی باید ولو برای یک بار هم که شده اعلام کنند که فریب نتانیاهو را خورده اند و جرأت داشته باشند علنا از این رژیم انتقاد کنند آنهم نه به خاطر گفتن حقیقت و یا برای ابراز تأسف به خاطر فرصت های از دست رفته و هدر رفتن تلاش های 4 ساله به خاطر دروغ های نتانیاهو بلکه به خاطر حفظ اندک اعتبار باقی مانده خود در مقابل ملتهای جهان.

  • سعيد محمد

پربیننده ترین خبرها