وزیر انرژی رژیم صهیونیستی: آمریکا نباید مجوز راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای عربستان را صادر کند

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی: آمریکا نباید مجوز راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای عربستان را صادر کند
سه شنبه 16 خرداد 1402 - 07:49

رژیم صهیونیستی بار دیگر با برنامه هسته‌ای عربستان مخالفت کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از یدیعوت آحرونوت، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت اسرائیل خواهان عادی‌سازی روابط با عربستان است اما با این موضوع که دولت سعودی برنامه هسته‌ای داشته باشد، موافق نیست.

ییسرائل کاتس، وزیر انرژی و سیاستمدار ارشد حزب حاکم لیکود، به روزنامه یدیعوت آحرونوت گفت اسرائیل به بهای عادی‌سازی رابطه با عربستان، با این مسئله که ریاض برنامه اتمی داشته باشد، کنار نمی‌آید، اما در هرحال تماس‌هایی در جریان است.

یدیعوت آحرونوت و روزنامه‌های آمریکایی نیویورک‌تایمز و وال‌استریت جورنال گزارش داده‌اند یکی از شرط‌های عربستان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، داشتن برنامه هسته‌ای با مصارف صلح‌آمیز است.

به ادعای این گزارش‌ها، ریاض خواهان آن شده که آمریکا خود برنامه اتمی را برای عربستان تدارک دیده و اجرایی کند.

مقامات سعودی و آمریکا در جریان سفر ماه گذشته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ریاض، به شرط‌های مورد اشاره در رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی واکنش نشان ندادند اما سالیوان تلاش واشینگتن برای عادی‌سازی رابطه عربستان- اسرائیل را تأیید کرد.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، تلاش‌های دولت جو بایدن برای میانجی‎‌گری بین عربستان و اسرائیل، در سفر این هفته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به ریاض، پیگیری خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو به‌تازگی با صراحت بیشتری از علاقه خود برای دستیابی به توافق صلح با عربستان و گسترش رابطه با کشورهای عربی و اسلامی سخن گفته است. با این حال، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره رویکرد جدید عربستان در بهبود مناسبات با ایران، هشدار داده است.

پربیننده ترین خبرها