توطئه جدید علیه مسجد الاقصی؛ تقسیم میان مسلمانان و یهودیان

توطئه جدید علیه مسجد الاقصی؛ تقسیم میان مسلمانان و یهودیان
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 15:21

یک عضو حزب لیکود رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی این رژیم، از طرحی برای تقسیم مسجد الاقصی پرده برداری کرد، طرحی که طرف فلسطینی آن را یک توطئه خطرناک دانسته است.

العالم - فلسطین اشغالی

خبرگزاری فلسطینی سما روز پنجشنبه نوشت: «عمیت هالیفی» یکی از اعضای حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو طرحی را برای تقسیم مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودیان و پایان دادن به تولیت خاندان هاشمی و کشور اردن بر این مسجد ارائه کرده است.

بر اساس طرحی که توسط این عضو کنست ارائه شده است: مسلمانان بخش جنوبی مسجد الاقصی از جمله نمازخانه القبلی و یهودیان نیز، مناطق مرکزی و شمالی از جمله قبه الصخره را در اختیار خواهند داشت.

این نماینده صهیونیست به سایت خبری اسرائیلی «زمان اسرائیل» گفته است که برنامه او پایان دادن به تولیت خاندان هاشمی بر مسجد الاقصی است.

براساس این گزارش، وی سپس به تفصیل به جزییات طرح ادعایی خود برای تضمین اقدامات غاصبانه صهیونیست ها در این منطقه پرداخته و متعرض مسائل مختلف تاریخی شده است.

از سوی دیگر وزارت امور بیت المقدس فلسطینی در واکنش به این طرح، تقسیم مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودیان را بسیار خطرناک دانست و آن را یک جنگ مذهبی توصیف کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: طرح ارائه شده توسط این عنصر حزب نتانیاهو، تجاوزی آشکار به احساسات و اعتقادات مسلمانان در سراسر جهان و نشانگر روحیه استکباری و تندروی رژیم اشغالگر است.

بیانیه افزوده است: این طرح علاوه بر این که مردود و مذموم است، اگر خدای ناکرده اجرایی شود، منجر به بروز یک جنگ مذهبی به تمام معنا خواهد شد.

در این بیانیه تاکید شده است: درخواست پایان دادن به تولیت خاندان هاشمی اردن بر مسجد الاقصی یک درخواست وقیحانه است و این ادعا که مسجد الاقصی از آن مسلمانان نیست و باید به یهودیان اجازه یورش به آن از همه ورودی ها را بدهیم، بازی با آتش است.

وزارت امور بیت المقدس خاطرنشان کرد که حزب «لیکود» به سرکردگی نتانیاهو تعرضات اخیر به مسجد الاقصی را بر عهده دارد و لشکر خاخام های افراطی را به سمت این مسجد راه انداخته است. همین شخصی یعنی هالیفی نیز ماه گذاشته یک نشست را در داخل کنست با عنوان «آزادی یهود» در مسجد الاقصی راه انداخت و امروز خواهان تقسیم مسجد بین مسلمانان و یهودیان شده است.

این وزارتخانه افزود: آنچه در این رابطه در رسانه های اسرائیلی منتشر شده ، خطرناک ترین طرحی است که از زمان اشغال در سال ۱۹۶۷ تاکنون مسجد الاقصی را هدف گرفته است و نشانه پیشبرد یک روند خطرناک است که در سال ۲۰۰۳ میلادی با آغاز تعرضات به مسجد الاقصی شروع شد، سپس به بحث تقسیم زمانی و اوقات نماز و عبادت و مناسک تلمودی رسید و اکنون به بحث تقسیم خود مسجد منجر شده است.

وی افزود: آنها در واقع از مرحله نقض وضعیت تاریخی و قانونی مسجدالاقصی عبور کرده و اکنون به سمت تخریب این وضعیت و رسیدن به تقسیم واقعی مسجد الاقصی به عنوان گامی به سوی طرح‌های وقیحانه تر و خطرناک‌تر، گام بر می دارند.

وی ادامه داد: رژیم اشغالگر با سکوت در برابر چنین طرح تجاوزکارانه ای دیگر نمی تواند ادعا کند که به وضعیت موجود در مسجد الاقصی احترام می گذارد.

وزارت امور بیت المقدس تاکید کرد که مسجد الاقصی با کل مساحت آن تنها متعلق به مسلمانان است و هیچکس در این امر با آنان شریک نیست و هیچگونه تقسیم یا قسمت بندی در آن نیز نپذیرفتنی است.

بیانیه تاکید کرده است که ملت بزرگ فلسطین همانگونه که نقشه دروازه های الکترونیکی و تقسیم زمانی و مکانی را خنثی کرد، اکنون نیز اجازه اجرای چنین طرح تروریستی را نخواهند داد.

در این بیانیه تصریح شده است که جهان اسلام و جهان عرب نباید در برابر چنین نقشه های خطرناکی سکوت کنند و اجازه ندهند که فلسطینی ها در مقابل این رفتار جنون آمیز اسرائیل تنها بمانند.

وزارت امور بیت المقدس همچنین وظیفه جامعه جهانی را نیز عبور از مرحله محکومیت و صدور بیانیه و ورود به مرحله انجام اقدامات موثر برای توقف این تعرضات و تجاوزات از سوی رژیم اشغالگر قدس دانست.

پربیننده ترین خبرها