آمریکا و عربستان از کشورهای غربی خواستند شهروندانشان را که به داعش پیوسته‌اند، بازگردانند

آمریکا و عربستان از کشورهای غربی خواستند شهروندانشان را که به داعش پیوسته‌اند، بازگردانند
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 14:41

وزرای خارجه آمریکا و عربستان از کشورهای غربی خواستند با بازگرداندن شهروندانشان از اردوگاه‌ها و زندان‌های سوریه و عراق، مانع از تقویت مجدد گروه تروریستی داعش شوند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، ریاض و واشینگتن روز پنجشنبه از دولت‌های غربی خواستند تا شهروندانشان را که به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند، به کشورهایشان بازگردانند. هزاران عضو این گروه تروریستی که شهروندان کشورهای غربی هستند، در عراق و سوریه زندانی شده اند و یا در اردوگاه‌ها از آنها نگهداری می‌شود.
شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در این خصوص گفت: «ناامیدکننده و کاملا غیرقابل قبول» است که برخی از کشورهای ثروتمند، اتباع خود را به خانه نیاورده‌اند.»
وی در نشست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که با حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار می‌شد، گفت: «به آن کشورها می‌گویم که باید گامی بردارید، باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرید.»
حکومت خودخوانده داعش که در سال 2014 در مناطقی از عراق و سوریه اعلام موجودیت کرد، در سال 2019 در پی حملات متقابل و هماهنگ در این دو کشور برچیده شد.
هزاران تروریست و اعضای خانواده‌‌هایشان همچنان در بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌های غیررسمی نگهداری می‌شوند، معضلی که فرماندهان آمریکایی هشدار داده‌اند ممکن است به احیای داعش کمک کند.
علیرغم درخواست‌های مکرر برای بازگرداندن آنها، دولت‌های خارجی به دلیل بیم از تهدیدات امنیتی و واکنش‌های سیاسی داخلی، تنها اجازه داده‌اند بخش اندکی از این افراد به کشورشان بازگردند.
بلینکن به تحسین کشورهایی، از جمله کانادا، که اتباع خود را از سوریه به خانه آورده‌اند پرداخت. و از سایر کشورها خواست از این الگو پیروی کنند.
او گفت: «بازگشت به کشور برای کاهش جمعیت اردوگاه‌های غیررسمی بزرگ مانند الهول سوریه که 10 هزار خارجی از جمله بستگان اعضای داعش را در خود جای داده، حیاتی است».
وزیر خارجه آمریکا به شرکای حاضر در این ائتلاف خاطرنشان کرد: «شکست در بازگرداندن جنگجویان خارجی به کشور، این تهدید را ایجاد می‌کند که آنها بار دیگر سلاح به دست بگیرند.»
ائتلاف ضد داعش در سال 2014 به دنبال پیشروی برق‌آسای تروریست‌ها تشکیل شد.
با وجود شکست، تروریست‌های داعش به حملات خود علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی در عراق و سوریه ادامه می‌دهند.
سازمان ملل تخمین می‌زند که داعش هنوز 5 هزار تا 7 هزار طرفدار وفادار در دو کشور عراق و سوریه دارد که تقریباً نیمی از آنها جنگجو هستند.
در ماه آوریل، ائتلاف به رهبری ایالات متحده از کاهش قابل توجه حملات داعش در عراق و سوریه از ابتدای سال جاری خبر داد.
ائتلاف گفت: حملات داعش در عراق تا ماه آوریل 68 درصد کاهش یافته است، در حالی که سوریه شاهد کاهش 55 درصدی در همین بازه زمانی بوده است.

پربیننده ترین خبرها