پیامدهای فاجعه بار انفجار سد «کاخوفکا» در اوکراین

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 15:28

با انفجار فاجعه‌بار سد «کاخوفکا»، زمین های وسیعی از ساکنان مناطق هم مرز با رودخانه «دنیپر» در اوکراین، غرق در آب شدند به طوری که این مساله بر امنیت غذایی جهان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

العالم - اروپا

به گزارش العالم، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که با توجه به نابودی هزاران هکتار از محصولات کشاورزی و فروپاشی سیستم آبیاری در این مناطق، تخریب سد «کاخوفکا» بر امنیت غذایی جهان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در تماس تلفنی با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی اوکراینی، خواستار تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی تحقیق در مورد تخریب این سد شد.

مقامات روسی و اوکراینی ضمن متهم کردن یکدیگر به تخریب سدّ، تأکید می کنند که غیرنظامیان با شرایط بسیار سختی روبرو هستند و هزاران نفر قبلاً از مناطق آسیب دیده تخلیه شده اند. بسیاری از مردم هنوز در خانه های خود محبوس و منتظر رسیدن کمک های بشردوستانه هستند.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه تایید کرد که نیروهای کشورش هشت نوبت تلاش کی یف برای نفوذ به پدافند روسیه در باخموت را دفع کرده اند و گفت که نیروهای اوکراینی متحمل خسارات سنگینی شده اند.

از سوی دیگر، کی یف اعلام کرد که نیروهایش در باخموت از موضع دفاعی به حمله منتقل شده اند و در مناطق مختلف شهر پیشروی کرده اند.

«الکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، اظهارات مقامات روسی مبنی بر آغاز ضدحمله نیروهای کشورش را تکذیب کرد.

رویترز گزارش داد که تخریب این سد تبعات بسیار بدی برای محیط زیست خواهد داشت و دسترسی صدها هزار نفر به آب آشامیدنی مختل شده و زمین‌های کشاورزی بسیاری زیر آب رفته‌اند.

صبح روز سه شنبه، نیروهای روسیه و اوکراین اعلام کردند سد بزرگ کاخوفکا متعلق به دوره شوروی سابق که در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین قرار دارد، منفجر و باعث ایجاد سیلاب در سراسر این منطقه جنگی شده است.

سد کاخوفکا بر روی رودخانه دنیپرو، آبراه اصلی جداکننده نیروهای اوکراینی و روسی در جنوب اوکراین قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها