تظاهرات در مراکش در اعتراض به سفر رئیس کنست صهیونیستی

تظاهرات در مراکش در اعتراض به سفر رئیس کنست صهیونیستی
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 19:02

صدها تن از مراکشی ها در اعتراض به ورود «امیر اوهانا» رئیس کنست رژیم صهیونیستی به این کشور، تظاهراتی را در رباط ترتیب دادند. آنها شعارهایی علیه این سفر و نیز عادی سازی روابط میان رباط و تل آویو سر دادند و پرچم رژیم اشغالگر صهیونیستی را به آتش کشیدند.

العالم - مراکش

تظاهرات کنندگان که از فعالان نهادهای جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر بودند، با سردادن شعارهایی مانند «نه عادی سازی با اشغالگر»، «مقاومت تنها راه حل است» و «لعنت به صهیونیست ها و آمریکایی ها!»، پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زدند.

پارلمان رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امیر اوهانا» در پاسخ به دعوتی از سوی «رشید الطالبی العلمی» رئیس پارلمان مراکش قرار است در یک سفر رسمی به این کشور سفر کند. اوهانا به دارا بودن عقاید افراطی شهرت دارد.

مجلس نمایندگان مراکش ، ۲۱ نوامبر گذشته اولین توافقنامه امضا شده با رژیم صهیونیستی را در ارتباط با خدمات بین المللی تصویب کرد.

۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ نیز دولت مراکش دو قرارداد در زمینه خدمات هوایی، فرهنگی و ورزشی با رژیم صهیونیستی به امضا رساند.

روابط مراکش با رژیم صهیونیستی در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و پس از یک توقف ۲۰ ساله از سر گرفته شد. علت قطع روابط در سال ۲۰۰۰، وقوع انتفاضه دوم فلسطین عنوان شده بود.

پیش تر مراکش با آمریکا و رژیم صهیونیستی قرارداد سه جانبه امضا کرده بود که بر اساس آن، آمریکا صحرای غربی را به عنوان «سرزمین مغرب» به رسمیت می‌شناسد و مراکش نیز موافقت خود را با از سرگیری روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

شماری از نمایندگان مجلس مراکش چندین بار تاکید کرده‌اند که از سرگیری روابط با رژیم صهیونیستی به منزله چشم پوشی از مبارزات مردم فلسطین و حق آن‌ها برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس نخواهد بود.

مردم مراکش نیز تاکنون بارها با آمدن به خیابان و برگزاری تجمع و به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با عادی سازی روابط مراکش و این رژیم ابراز و خواهان پایان آن شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها