در واکنش به اقدام آمریکا؛

روسیه سلاح‌­های اتمی تاکتیکی در بلاروس مستقر می­ ‌کند

روسیه سلاح‌­های اتمی تاکتیکی در بلاروس مستقر می­ ‌کند
شنبه 20 خرداد 1402 - 07:59

استقرار سلاحهای اتمی تاکتیکی آمریکا در تعدادی از کشورهای اروپایی در چند دهه اخیر، روسیه را به انجام عملی متقابل در بلاروس ترغیب کرده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته که پس از آماده شدن انبارهای ویژه در روزهای هفتم و هشتم ژوئیه، سلاح­های اتمی تاکتیکی این کشور در بلاروس مستقر خواهند شد.
از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این نخستین بار است که روسیه سلاح‌های اتمی خود را در خاک یک کشور دیگر مستقر می‌کند.
پوتین در ماه مارس این تصمیم را اعلام و در توضیح آن به استقرار سلاحهای اتمی تاکتیکی آمریکا در تعدادی از کشورهای اروپایی در چند دهه اخیر اشاره کرد.
کرملین در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با الکساندر لوکاشنکو به رئیس‌جمهور بلاروس گفته است: «همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. انبارهای مخصوص در روزهای هفتم و هشتم ژوئیه آماده خواهند شد و ما بلافاصله کار انتقال و استقرار تسلیحات مناسب در کشور شما را آغاز می‌کنیم.»
پوتین عملیات نظامی مسکو در اوکراین را یک جنگ سرنوشت‌ساز برای بقای روسیه در برابر توسعه مرزهای ناتو می‌داند و کشورهای غربی را متهم می‌کند که با ارسال مقادیر زیادی اسلحه به اوکراین به یک جنگ نیابتی برای به زانو درآوردن روسیه دامن می‌زنند.
آمریکا از تصمیم روسیه برای استقرار سلاح‌های اتمی تاکتیکی در خاک بلاروس انتقاد و درعین حال تصریح کرده است که در نظر ندارد آرایش سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک خود را تغییر دهد.

پربیننده ترین خبرها