نخست وزیر عراق با فرماندهان الحشدالشعبی دیدار کرد

نخست وزیر عراق با فرماندهان الحشدالشعبی دیدار کرد
شنبه 20 خرداد 1402 - 15:41

نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ضمن دیدار از مقر حشدالشعبی، با فرماندهی عملیات این سازمان نشست برگزار کرد.

العالم ـ عراق

دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از مقر حشدالشعبی بازدید و با فرماندهی عملیات و معاونان ستادی این سازمان دیدار و گفت وگو کرد.

این منبع به جزییات این دیدار اشاره ای نکرد.

در همین حال رسانه های عراقی گزارش دادند که «معین الکاظمی» رئیس کمیته بزرگداشت قتل عام پادگان اسپایکر، از صدور بیش از ۴۰۰ حکم بازداشت علیه متهمانی خبر داد که در اجرای این قتل عام دست داشتند و از عدالت گریخته‌اند.

وی در مراسم گرامیداشت نهمین سالگرد قتل عام قربانیان اردوگاه اسپایکر گفت: سخت تلاش می‌کنیم تا ۵۰۰ مفقود این جنایت را از طریق اداره قبور دسته جمعی بنیاد شهید پیدا کنیم.

رئیس کمیته بزرگداشت قربانیان قتل عام پادگان اسپایکر افزود: ما برای تسریع در تشخیص ۱۴۰ اثر از طریق DNA که در حال حاضر در پزشکی قانونی هستند، تلاش می‌کنیم و وزارت بهداشت باید با سرعت بخشیدن به این موضوع، به رنج خانواده شهدا پایان دهد.

الکاظمی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ حکم جلب برای متهمان به دست داشتن در این قتل عام وجود دارد، اضافه کرد: ۱۴۰ نفر از آن‌ها دستگیر شده اند.

وی خواستار تعقیب جنایتکاران فراری این قتل عام و کسانی که در این زمینه تحت تعقیب قرار گرفته اند، شد و گفت: حکم قصاص برای سه نفر از آن‌ها صادر شده و منتظر اجرای احکام عادلانه برای بقیه این جنایتکاران هستیم و این پرونده نباید به تعویق بیفتد.

گروه تروریستی داعش در ژوئن سال ۲۰۱۴ زمانی که کنترل استان صلاح الدین عراق را در دست گرفت، حدود ۲ هزار نفر از دانشجویان دانشکده هوانوردی و پرسنل امنیتی عراق را که اغلب آن‌ها شیعه بودند، در یک پایگاه نظامی موسوم به «اسپایکر» قتل عام کرد.

این قتل عام پس از سقوط موصل و تکریت و هجوم داعش به پایگاه هوایی اسپایکر در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ شروع شد و چند روز به طول انجامید.

بر اساس اعلام منابع رسمی عراق، در جریان این قتل عام یک هزار و ۷۰۰ سرباز عراقی که دانشجوی این پایگاه نظامی بودند ، به دست گروه تروریستی داعش کشته شدند.

گفته می‌شود، زمان سقوط موصل، حدود پنج تا ۱۰ هزار دانشجوی نظامی غیرمسلح در پایگاه هوایی اسپایکر حضور داشتند که بنابر گزارش منابع، سه هزار نفر آن‌ها توسط باقی ماندگان حزب بعث اسیر شده و به کاخ ریاست جمهوری صدام در تکریت منتقل شدند. باقی ماندگان حزب بعث به این نتیجه رسیدند تا اسیران شیعه و غیر مسلمان را به قتل برسانند.

قتل‌عام اسیران از ظهر روز ۱۲ ژوئن آغاز شد و در روز ۱۳ ژوئن، اسیران به عناصر داعش تحویل شدند. پس از برقرار شدن دادگاه شرع داعش، باقی اسیران شیعه به اعدام محکوم و اسیران سنی به شرط توبه، آزاد شدند.

این کشتار از نظر تعداد قربانیان، بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ پس از حملات ۱۱ سپتامبر است.

پربیننده ترین خبرها