رئیس‌جمهور تونس: ما نگهبان مرزی اروپا نخواهیم بود

رئیس‌جمهور تونس: ما نگهبان مرزی اروپا نخواهیم بود
يکشنبه 21 خرداد 1402 - 08:16

اظهارات قیس سعید در استانه سفر روز یکشنبه مقامات ارشد اروپایی به این کشور مطرح می‌شود.

العالم - تونس

به نقل از رویترز، قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس گفت تونس نمی‌پذیرد به مرزبان سایر کشورها تبدیل شود. این اظهارات پیش از سفر برنامه‌ریزی شده رهبران اروپایی که نگران افزایش مهاجران در دریای مدیترانه هستند، مطرح می‌شود.

در حالی که تونس با بحران مالی مواجه است، جورجیا ملونی - نخست وزیر ایتالیا، مارک روته - نخست وزیر هلند - و اورزولا فون در لاین - رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا - هنگام بازدید روز یکشنبه خود از این کشور، کمک‌هایی را در اختیار تونس قرار خواهند داد.

سعید هنگام بازدید از شهر بندری اسفاکس، نقطه عزیمت اصلی مهاجرانی که قصد دارند با قایق به ایتالیا بروند، گفت: «راه حل، به بهای تونس نخواهد بود... ما نمی‌توانیم نگهبان کشورهای آنها باشیم.»

آژانس رتبه‌بندی اعتباری فیچ روز جمعه با تأکید بر احتمال عدم پرداخت بدهی‌ها، رتبه‌بندی بدهی تونس را کاهش داد. این وضع، فروپاشی مالی دولت را به همراه خواهد داشت.

کشورهای اروپایی نگران شکل‌گیری موج بزرگی از مهاجرت از طریق دریای مدیترانه در سال جاری، به ویژه از مبدأ تونس هستند.

با این حال، بسته نجات صندوق بین‌المللی پول ماه‌هاست که با رد اصلاحات اقتصادی مورد نیاز برای به جریان افتادن وام‌ها توسط سعید متوقف شده است. کشورهای کمک‌کننده، او را برای تغییر مسیر تحت فشار قرار داده اند و ایتالیا از صندوق بین‌المللی پول خواسته است تا پرداخت این وام را نهایی کند.

گذرگاه‌های خطرناک دریای مدیترانه پس از آن افزایش یافت که سعید در ماه فوریه از سرکوب مهاجران صحرای جنوب آفریقا خبر داد. الفاظ مورد استفاده او اتحادیه آفریقا را به واکنش واداشت و مقامات آفریقایی ادبیات وی را به عنوان الفاظی «نژادپرستانه» محکوم کرد.

پربیننده ترین خبرها