صنعا خواهان تحرک گسترده مردمی در جنوب یمن شد+فیلم

دوشنبه 22 خرداد 1402 - 23:12

صنعا خواستار تحرک گسترده مردمی در جنوب یمن برای مخالفت با هرگونه توافق بین عربستان سعودی و دولت عدن برای دفن زباله های سمی در سواحل یمن شد.

العالم - یمن

«زیاد الحسنی» خبرنگار العالم در الحدیده گزارش داد که وزارت شیلات یمن به ائتلاف سعودی درباره توافق با دولت عدن برای دفن زباله های شیمیایی هشدار داد و خواستار تحرک گسترده مردمی برای اعلام مخالفت با دفن زباله های هسته ای در سواحل یمن و ممانعت از اجرای هرگونه توافق در این زمینه شد.

«ماهر علی السید» معاون بخش سرمایه گذاری و تحقیقات در وزارت شیلات یمن در مصاحبه با خبرنگار العالم توضیح داد: مسئولیت کامل آسیب زدن به دریا و به صیادان به عهده دولت مزدوران است.دفن زباله های شیمیایی فاجعه بزرگی برای صیادان به شمار می آید.

خبرنگار العالم افزود: «زباله های هسته ای یکی از بزرگترین خطرها و مشکلات عصر حاضر به شمار می رود که زندگی انسان ها و نیز سلامت موجودات دریایی را تهدید می کند و آثار منفی آن تا ملیون ها سال باقی می ماند. انرژی هسته ای دارای فواید بسیاری در تحقیقات علمی و تولید انرژی برق است اما بسیاری از کشورهای دارای این صنعت تلاشهای بسیاری برای خلاص شدن از شرّ زباله های هسته ای مبذول می کنند به گونه ای که سلامت شهروندان و محیط زیست نیز حفظ گردد.»

دکتر «ماجد الادریسی» معاون دانشکده علوم دریایی و محیط زیست در مصاحبه با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: «زباله های هسته ای دارای مضرات بسیار زیادی است و یکی از مهمترین مشکلات آنها، جذب نشدن در طبیعت است بدین معنا که آثار منفی آن تا هزاران سال باقی می ماند.»

دکتر «عصام ناشر» استاد زیست محیطی در دانشکده علوم دریایی برای خبرنگار العالم تشریح کرد که اگر حکومت دفن زباله های سمی در سواحل یمن را متوقف نکند، شهروندان و ساکنان نزدیک دریا و سواحل جنوب یمن برای مدتهای طولانی با این خطر مواجه خواهند شد.

خبرنگار العالم گفت: کارشناسان در تحقیقات علمی خود دریافته اند که مرگ ماهی ها و موجودات دریایی بر اثر آلودگی ناشی از پرتاب زباله های شیمیایی به دریای جنوب یمن است.

پربیننده ترین خبرها