واقعه مرموز سقوط هلی کوپتر آمریکایی در شمال سوریه؛ حمله نظامی یا نقص فنی؟

واقعه مرموز سقوط هلی کوپتر آمریکایی در شمال سوریه؛ حمله نظامی یا نقص فنی؟
چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 12:05

در واقعه ای که دومین حادثه در نوع خود به شمار می رود، فرماندهی مرکزی آمریکا از مجروح شدن ۲۲ نظامی این کشور در حادثه سقوط بالگرد در شمال سوریه خبر داد و اینکه تحقیقات برای کشف دلایل آن ادامه دارد.

العالم ـ نظرکده

کارشناسان آگاه به مسایل سوریه با اشاره به افزایش تحرکات مشکوک آمریکا در شمال سوریه و تلاش این کشور برای سازماندهی دوباره و آموزش تروریست ها، از فعال شدن جبهه های مردمی مقاومت برای مقابله با تحرکات نظامی و خرابکارانه واشنگتن در سوریه سخن می گویند که به نظر می رسد سرنگونی هلی کوپتر نظامی آمریکایی در همین راستا باشد.

سمیر حسن پژوهشگر سیاسی عرب با اشاره به پشت پرده فعالیت توطئه آمیز آمریکا در سوریه اظهار داشت: ارتش آمریکا گروه های مسلح را از التنف و از سایر مناطق تحت محاصره مجددا فعال کرده و آنها را برای مقابله با مقاومت مردمی آموزش داده و تجهیز کرده است که نشان دهنده تشدید تنش آمریکایی ها در سوریه به ویژه در شمال آن است.

وی تصریح کرد: سانحه مرموز سقوط هلیکوپتر آمریکایی که به مجروح شدن 22 نظامی آمریکایی منجر شد، نگاه ها را به ظهور یک جنبش بزرگ مردمی سوریه در آن منطقه برای مقابله با آمریکا معطوف و این سوال را مطرح می کند که چه اتفاقی افتاده است که آمریکایی ها آنجا برای مقابله با مقاومت مردمی میان طوایف منطقه فعال شده اند به ویژه با افزایش ایده بیداری مردمی و جایگزینی کردهایی که با پروژه آمریکایی کار می کردند با فرزندان عشایر.

این پژوهشگر عرب مسائل سیاسی در خصوص سرنگونی هلی کوپتر آمریکایی در سوربه خاطرنشان کرد، با وجود تداوم تحرکات مرموز آمریکا در شمال سوریه و تعمد آنها در مبهم گذاشتن اتفاق اخیر و مسکوت گذاشتن جزئیات آن، پیش بینی می شود چنین حوادثی تکرار شود.

این پژوهشگر سیاسی خاطرنشان کرد: با وجود انکار آمریکایی ها و فاش نکردن آنچه که در شمال سوریه در حال رخ دادن است، به نظر می رسد اقدامات زیادی از سوی مقاومت مردمی سوریه برای مقابله با آمریکایی‌ها انجام شده که تا کنون درباره آن صحبتی نشده و از سوی آمریکایی ها مسکوت مانده است.

سرتیپ هیثم حسون، کارشناس نظامی و راهبردی سوری نیز در این باره خاطرنشان کرد که دو حادثه یکی وارد شدن ضربه مغزی به 23 نظامی آمریکایی در ماه مارس گذشته در نتیجه دو حمله توسط افراد مسلح و دیگری مجروح شدن 22 نظامی دیگر آمریکایی در سانحه سقوط هلی کوپتر آمریکایی در شمال شرق سوریه، از نظر شکل و روند حوادث متفاوت است.

وی گفت: حادثه اول را طرف های متخاصم با ایالات متحده آمریکا بر عهده گرفتند، زیرا آمریکا اعتراف کرد که آنچه رخ داده، نتیجه اقدام نظامی خصمانه بوده است.

این کارشناس نظامی و راهبردی سوری افزود: حادثه مرموز اخیر هلی کوپتر آمریکایی ممکن است معلول نقص فنی باشد یا اینکه هدف شلیک آتش خصمانه قرار گرفته باشد. با این حال آمریکا خسارات ناشی از آن را معلول اقدام خصمانه نخواهد دانست زیرا این امر مستلزم تغییر سیاست و نیز تغییر راهبردی خواهد بودکه در تعامل با منطقه التنف و منطقه شرق سوریه دنبال می کند.

وی توضیح داد که این حادثه به گذشت زمان نیاز دارد تا یک طرف خاص این حمله را بر عهده بگیرد یا نیروهای اشغالگر آمریکایی جزئیات بیشتری از آن را اعلام کنند.

در هیمن حال ماجد نعمه، نویسنده سیاسی عرب نیز خاطرنشان کرد، حادثه بالگرد آمریکایی در شمال سوریه چه بر اثر حادثه فنی باشد و چه بر اثر عملیات نظامی مقاومت مردمی، نتیجه آن یکسان است.

وی گفت: خسارات آمریکایی ها در شمال شرق سوریه به دلیل حضور غیرقانونی، در حال افزایش است.

ماجد نعمه با اشاره به اینکه صد نفر از نمایندگان مجلس و نمایندگان سنا به لزوم خروج آمریکا از سوریه رای داده اند، گفت: آمریکا بدون اجازه نمایندگان مجلس و نمایندگان سنا در سوریه حضور دارد.

وی پیش بینی کرد عملیات مقاومت مردمی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه افزایش یابد که می‌تواند به مرگ نظامیان آن منجر شود و این همان چیزی است که بسیاری در ایالات متحده درمورد آن هشدار می‌دهند از جمله رابرت بارت، سفیر سابق ایالات متحده در دمشق آنگاه که گفت هر وقت 20 یا 30 جسد به ایالات متحده باز گردد، این کشور باید از سوریه عقب نشینی کند.

پربیننده ترین خبرها