جزئیات 3 قرارداد ایران و ونزوئلا از سهامداری در پتروشیمی فراسرزمینی تا بازسازی بندر خوزه

جزئیات 3 قرارداد ایران و ونزوئلا از سهامداری در پتروشیمی فراسرزمینی تا بازسازی بندر خوزه
چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 19:55

روز گذشته ایران و ونزوئلا 3 قرارداد نفتی در حوزه بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی، توسعه پایانه نفتی خوزه و صادرات و تجهیز پنج ایستگاه تقویت فشار گاز امضا کردند.

العالم - ایران

روز گذشته و در جریان سفر سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به ونزوئلا، دو کشور سه قرارداد نفتی امضا کردند که نشان‌دهنده تحکیم روابط اقتصادی در شرایط تحریم است.

پیش از این، ایران و ونزوئلا در دولت سیزدهم دو قرارداد صادرات ماهانه 2 میلیون بشکه میعانات گازی ایران و نوسازی و بازسازی پالایشگاه 140 هزار بشکه‌ای ال‌پالیتو برای صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران را منعقد کرده بودند که البته با توجه به شرایط تحریمی با تاخیر در فضای رسانه‌ای منتشر شد.

جواد اوجی وزیر نفت درباره تعاملات قبلی ایران و ونزوئلا توضیح می‌دهد: با شروع دولت سیزدهم فعالیت ها در موضوع توسعه حوزه نفت، گاز و صادرات انرژی با استفاده از ظرفیت‌های موجود آغاز شد و تاکنون بیش از 2 میلیون و 800 هزار قطعه پالایشگاهی از طریق سازنده‌های ایرانی و پیمانکاران صادر شده است و توانستیم بخش زیادی از این ظرفیت پالایشگاهی را احیا کنیم.

روز گذشته نیز 3 قرارداد نفتی بین دو کشور رسانه‌ای شد‌.

1- قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی: نخستین قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی پس از بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دولت سیزدهم امضا شد. بر این اساس شرکت ایرانی در قالب این قرارداد تعمیر بخشی از واحدهای یک مجتمع آمونیاک ونزوئلا را انجام خواهد داد و با شراکت در فروش محصولات این مجتمع بازپرداخت سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

ونزوئلا دارای 12 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی نصب‌شده است که هم‌اکنون به‌دلیل تحریم‌های آمریکا تنها 2 میلیون تن از این ظرفیت فعال است، همچنین بررسی‌های کارشناسی وزارت نفت نشان می‌دهد با صادرات خدمات فنی‌ مهندسی و تجهیزات ایرانی به‌راحتی می‌توان 4 میلیون تن از ظرفیت بالقوه ونزوئلا را به ظرفیت بالفعل تبدیل کرد.

مذاکرات درباره‌ مجتمع‌های دیگر پتروشیمی ونزوئلا برای فعال کردن ظرفیت بخش خصوصی ایرانی به‌منظور صادرات خدمات فنی مهندسی و تجهیزات به این مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا در حال انجام است.

2- قرارداد توسعه پایانه نفتی خوزه ونزوئلا: پایانه نفتی خوزه ونزوئلا یکی از دو پایانه بزرگ نفتی در منطقه آمریکای لاتین است که صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و واردات نفت و میعانات گازی از طریق آن انجام می‌شود. بر اساس این قرارداد افزایش ذخیره‌سازی در پایانه نفتی خوزه، ‌تکمیل مخازن ذخیره‌سازی، ‌ارتقای سیستم‌های انتقال و افزایش ظرفیت بارگیری از اهداف‌ این قرارداد است و تأمین مالی این پروژه به‌عهده طرف ونزوئلایی خواهد بود.

این نخستین قرارداد به شیوه ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور است که گامی بلند به‌منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی و ورود به بازارهای جهانی برای شرکت‌های نفتی ایرانی به‌شمار می‌آید.

اجرای این پروژه افزون بر آنکه اهداف همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا درباره تبادل نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی را تسهیل و تسریع می‌کند، در عین حال اجرای آن برای شرکت پتروپارس سودآور و به نفع ارتباطات کلان و راهبردی تهران و کاراکاس خواهد بود.

3- قرارداد صادرات و تجهیز پنج ایستگاه تقویت فشار گاز: این قرارداد در زمینه تجهیزات سیستم‌های اتوماسیون، مخابرات و ابزار دقیق، تله‌متری و دیگر تجهیزات موردنیاز ایستگاه‌های تقویت فشار امضا شده است. تجهیزات موردنیاز این ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، توسط شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی ساخته و نصب خواهد شد.

برای نخستین بار است که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با حمایت وزارت نفت برای فروش خدمات دانش‌بنیان نفتی به یک شرکت خارجی قرارداد امضا می‌کنند و این اقدام همسو با تحقق رویکرد وزارت نفت دولت سیزدهم به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی فعال در صنعت نفت انجام شده است.

همچنین مذاکرات و توافقات دیگری نیز بین ایران و ونزوئلا درباره نوسازی پالایشگاه 310 هزار بشکه‌ای کاردون، توسعه میادین نفتی و صادرات تجهیزات و غیره انجام شده است که تاکنون جزئیاتی از آنها در فضای رسانه‌ای به صورت رسمی اعلام نشده است. خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «برنامه ایران برای سهامداریِ 3 پالایشگاه فراسرزمینی جدید در آمریکای لاتین» به صورت جزئی به سایر ظرفیت‌های همکاری با ونزوئلا پرداخته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها