موضع ناتو درباره آرایش اتمی روسیه

موضع ناتو درباره آرایش اتمی روسیه
پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 19:05

دبیرکل ناتو ضمن صحبت درباره آرایش اتمی در برابر روسیه اعلام کرد که هنوز زود است برای زمان ارسال اف-۱۶ به اوکراین تصمیم اخذ شود.

العالم - اروپا

در حالی که پمپاژ تسلیحاتی غرب به اوکراین ادامه دارد، دبیرکل ناتو گفته که هنوز زمان تغییر آرایش اتمی در برابر روسیه و گرفتن تصمیم برای ارسال اف-۱۶ به اوکراین نشده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو قبل از آغاز نشست وزرای دفاع این ائتلاف نظامی غربی در بروکسل اعلام کرد که هنوز زود است ناتو درباره زمان‌بندی ارسال اف-۱۶ به اوکراین تصمیم بگیرد.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: «اینکه دقیقا چه زمانی تصمیم گرفته شود (برای تحویل اف-۱۶ به اوکراین) هنوز زود است که بگوییم اما این واقعیت که آموزش شروع شده است این امکان را برای ما فراهم می‌کند که تصمیم به تحویل هواپیما نیز بگیریم و سپس خلبان‌ها آماده پرواز آنها خواهند شد».

دبیرکل ناتو که در مقر این ائتلاف نظامی غربی سخن می‌گفت، از کشورهای عضو ناتو برای ارائه پیشنهاد آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با اف-۱۶ قدردانی کرد.

پیش از این اظهارات استولتنبرگ، «کاسا اولونگرن» وزیر دفاع هلند اعلام کرده بود که در حال حاضر درباره تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین صحبتی نشده است.

وزیر دفاع هلند افزود: «البته مساله مورد خلبانان است اما همچنین آموزش، در مورد پرسنل فنی، تعمیر و نگهداری و غیره گام بعدی است».

«ترولز لاند پولسن» وزیر دفاع دانمارک هم در جمع خبرنگاران در مقر ناتو اعلام کرد که خلبانان اوکراینی در پایگاه هوایی اسکریداستراپ» در مرکز دانمارک آموزش پرواز با اف-16 دریافت خواهند کرد.

دبیرکل ناتو روز چهارشنبه (دیروز) خبر داد که این ائتلاف تابستان پیش رو، آموزش پرواز با اف-16 را به خلبانان اوکراینی آغاز خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه از تحویل احتمالی اف-۱۶ به اوکراین انتقاد کرد و هشدار داد که این جنگنده‌ها به هدف نظامی مشروع برای نیروهای روسیه تبدیل خواهند شد.

دبیرکل ناتو در اظهارات امروز خود درباره وضعیت آرایش نیروهای اتمی این ائتلاف نظامی غربی هم اظهارنظر کرد.

به گفته استولتنبرگ، ناتو بر این باور است که به دلیل اقدامات روسیه، ایجاد هرگونه تغییر در آرایش نیروهای اتمی ناتو زودهنگام است اما ناتو به رصد اوضاع ادامه خواهد داد.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: «تا این لحظه هیچ تغییری در آرایش اتمی (روسیه) ندیده‌ایم که مستلزم تغییر در موضع (ناتو) باشد».

دبیرکل ناتو اظهارات و مواضع مقام‌های روسیه استقرار تسلیحات اتمی در بلاروس را «بی ملاحظه و خطرناک» خواند و افزود: «روسیه باید بداند که روسیه باید بداند که در جنگ اتمی نمی توان پیروز شد و هرگز نباید در آن جنگید».

بنا بر گزارش خبرگزاری تاس روسیه، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بمب اتمی آمریکا در پنج کشور غیر اتمی عضو ناتو که بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه هستند، مستقر است.

طی هفته‌های اخیر بارها اظهارنظرات مقامات‌ ارشد روسیه و غرب درباره سلاح اتمی خبرساز شده و هر طرف، طرف مقابل را به اقدامات بی ملاحظه متهم کرده است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه (امروز) در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ در این باره گفت استفاده روسیه از تسلیحات اتمی ممکن است منحصراً در شرایط فوق‌العاده اتفاق بیفتد و فقط برای اهداف دفاعی امکان خواهد داشت.

به گزارش فارس، روز چهارشنبه (دیروز) الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس را بازدارنده خواند و به غرب و متحدانش هشدار داد در صورت تجاوز علیه بلاروس، در استفاده از این تسلیحات تردید نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها