تحلیل پژوهشگر عرب در گفت وگو با العالم؛

بورل و اتحادیه اروپا درصدد فشار بر دمشق با دستاویز آوارگان سوری هستند

شنبه 27 خرداد 1402 - 12:05

پژوهشگر عرب مسائل منطقه ای و بین المللی با بیان این که سخنگوی اتحادیه اروپا در باره موضوع بازگشت آوارگان به سوریه، دست به فریب سیاسی می زند، خاطرنشان کرد، آوارگان سوری هیچ وقت بار اضافه ای بر دوش دولت سوریه نبوده اند، روابط این کشور نیز با اتحادیه عرب و اغلب کشورهای جهان برقرار است.

العالم - سوریه

طلال عتریسی، پژوهشگر عرب مسائل منطقه ای و بین المللی، در گفت وگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم اظهار داشت: اروپا در تمام سال های گذشته فشارهای گسترده ای را بر سوریه وارد و اقدام به مداخله نظامی در این کشور کرده و از گروه های تروریستی و تکفیری در همه سطوح حمایت کرده است. همچنین پا به پای آمریکا به حضور نظامی در سوریه مبادرت کرده است. وی تصریح کرد: تمام این اقدامات غیر قانونی و غیر قابل توجیه و بدون اجازه دولت سوریه بوده است.

این پژوهشگر مسائل منطقه ای و بین المللی خاطرنشان کرد که سخنگوی اتحادیه اروپا تصور می کند می تواند در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله کند. وی گفت: آقای بورل مدتی قبل ادعا کرده بود که اتحادیه اروپا، باغ است و بقیه کشورها، ویرانه. پس ما باید از این باغ در برابر این ویرانه ها حمایت کنیم. این همان ذهنیت اروپایی و بخشی از درک و برداشت اروپایی از سیاست است.

عتریسی افزود: آنها خود را ارباب و صاحب اختیار کشورهای دیگر و منطقه و خاورمیانه می دانند و به همین دلیل می گویند کشورهای همسایه سوریه و اتحادیه عرب نباید با سوریه ارتباط برقرار و درهای خود را به روی دمشق بازکنند و آوارگان سوری نباید به کشورشان برگردند.

این پژوهشگر مسائل منطقه ای و بین المللی با تأکید بر فریبکارانه بودن این ادعاها تصریح کرد: وقتی که اروپا درهای خود را به روی آوارگان سوری باز کرد به دنبال حل مشکل آنها نبود بلکه می خواست با پذیرش نیروی جوان و نسل جدید، مشکل خود را در زمینه کمبود نیروی کار و کاهش جمعیت حل کند.

وی خاطرنشان کرد که اروپای امروز نمی داند که چطور باید روند فزاینده از سرگیری روابط دیگر کشورها با سوریه را متوقف کند، در حالی که کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات، روابط خود را با سوریه از سر گرفته اند.

طلال عتریسی این سئوال را مطرح کرد که اگر موضوع عدم بازگشت آوارگان به سوریه مطرح نباشد، اتحادیه اروپا دیگر چه اهرمی برای اعمال فشار بر دولت سوریه خواهد داشت؟ افزود: اکنون دیگر اروپایی ها به جز قطع ارتباط سیاسی هیچ اهرم فشار دیگری علیه دولت سوریه در اختیار ندارند.

وی با تأکید بر اینکه که آوارگان هیچ بار اضافه ای بر دوش دولت سوریه نیستند، گفت: اروپایی ها همین فشارها را بر لبنان و اردن هم وارد می کنند.

عتریسی تصریح کرد، امروز اوضاع در سوریه و نظام حکومتی این کشور به کلی با سال های قبل فرق کرده است؛ سوریه امروز با اغلب کشورها روابط خود را برقرار کرده است و اتحادیه عرب هم دوباره به سمت سوریه بازگشته است و این بدان معناست که موضوع آوارگان باید مورد توجه اتحادیه عرب قرار گیرد و از حمایت و توجه آن برخوردار شود.

پربیننده ترین خبرها