هاآرتص: پس از شکست تحقیرآمیز؛ نتانیاهو در ضعیف ترین دوره حکمرانی خود است

هاآرتص: پس از شکست تحقیرآمیز؛ نتانیاهو در ضعیف ترین دوره حکمرانی خود است
شنبه 27 خرداد 1402 - 12:16

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با انتشار مقاله‌ای تحلیلی به شکست اخیر کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل هنگامی که کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی نماینده ای از جناح مخالفان را به عنوان نماینده خود در کمیته تعیین قضات انتخاب کرد و نماینده کابینه رای کافی نیاورد، اشاره کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

«انشل فیفر» نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در مقاله خود در این روزنامه نوشت: هنگامی که رهبران احزاب ائتلاف حاکم بعدازظهر چهارشنبه گذشته بی‌سر و صدا وارد سالن کنست شدند تا به نمایندگان کنست در کمیته انتصابات قضایی رای دهند، مطمئن بودند که مخالفان را (با توجه به رایزنی های پیش از جلسه) از پیش شکست داده اند، اما پیش بینی نمی‌کردند که در میان خود آنها کسانی باشند که از تصمیمات گرفته شده سرپیچی کرده و به نمایندگان جناح مخالفان رای دهند و «کارین الحرار» از حزب «یش عتید» را برای عضویت در کمیته یاد شده انتخاب کنند و اینگونه آنها را تحقیر کنند.

این نویسنده صهیونیست اشاره کرد که نتانیاهو ترجیح می‌داد به توافقی که با «یائیر لاپید» و «بنی گانتس» رهبران مخالفان دست یافته، پایبند بماند، توافقی که مستلزم انتصاب نمایندگان کنست در کمیته‌ای است که وظیفه تعیین قضات را به طور مساوی بین ائتلاف حاکم و مخالفان برعهده دارد.

وی توضیح داد: هویت و انگیزه تمردکنندگان در ائتلاف حاکم که به نامزد مخالفان رای دادند هنوز مشخص نیست، اما واضح است که اگر «نتانیاهو» آشکارا ضعیف و ترسو نمی‌شد، آن‌ها تمرد نمی‌کردند. هرچند کنست یک مکان کوچک است و نمایندگان با مخفی کردن رای خود هم نمی توانند مصونیت داشته باشند اما دلیلی نیز وجود ندارد که آن دسته از اعضای کنست که در مخالفت با نماینده ائتلاف حاکم نتانیاهو رای دادند، از نتانیاهو که کنترل امور را از دست داده، بترسند.

این نویسنده صهیونیست اضافه کرد که نتانیاهو آشکارا توسط «تالی گوتلیف» همکار تندرو خود در حزب لیکود که به رغم اعتراضات خشمگین خود اصرار داشت که نامزد شود، تحقیر شد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: نتانیاهو سعی کرد از تمرد علیه خود به عنوان بهانه‌ای برای به تاخیر انداختن رای گیری استفاده کند و گفت، آنچه که اتفاق افتاده یک موضوع داخلی است و مخالفان باید آماده و منتظر باشند تا لیکود خانه تکانی کند.

این نویسنده و تحلیلگر صهیونیست نتیجه گرفته که نتانیاهو در ضعیف‌ترین دوره در ششمین دوره نخست وزیری خود به سر می‌برد، زیرا شرکای او در ائتلاف حاکم هر طور که می‌خواهند بودجه کابینه را غارت می‌کنند و همه نمایندگان می‌توانند هر طور که می‌خواهند او را دور بزنند؛ بنابراین، سهولت کار دولت «بایدن» رئیس جمهور آمریکا در مذاکره بر سر توافقی با ایرانی‌ها و آنچه متعاقب آن اتفاق می‌افتد جای تعجب ندارد زیرا آن‌ها (آمریکایی‌ها) به خوبی می‌دانند که جز صهیونیست های عادی در رژیم اسرائیل هیچ‌کس از نتانیاهو نمی‌ترسد.

پربیننده ترین خبرها