روسیه: عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای ۱۳ تیرماه اعلام می‌شود

روسیه: عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای ۱۳ تیرماه اعلام می‌شود
شنبه 27 خرداد 1402 - 19:12

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای گفت: پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو کامل، از تصمیمات کلیدی اجلاس ۱۳ تیرماه سران این سازمان خواهد بود، نشستی که در قالب ویدیوکنفرانس برگزار خواهد شد.

العالم - اروپا

بختیار خاکیموف شنبه در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه افزود: تهران به تعهدات رویه ای خود برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای عمل کرده است.
وی اظهار داشت:‌ در اجلاس آتی سازمان همکاری شانگهای در دهلی نو که چهارم جولای (۱۳ تیرماه) در قالب ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد، یکی از تصمیمات کلیدی، پیوستن ایران به عنوان یک عضو کامل خواهد بود.
نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: ایران مراحل مربوط به عضویت خود را تکمیل کرده است و به خانواده کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواهد پیوست.
وی همچنین گفت:‌ در اجلاس آتی سران سازمان شانگهای، تفاهم‌نامه‌ تعهدات بلاروس با هدف دستیابی به جایگاه عضو در این سازمان بررسی خواهد شد.
مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ بزرگترین گردهمایی سالانه اقتصادی روسیه است که ۲۴ خردادماه جاری آغاز به کار کرد و در آن هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی حضور داشت. این مجمع اقتصادی که با برپایی نمایشگاهی از ظرفیت های شرکت ها و کشورهای مختلف است،‌ روز شنبه ۲۷ خردادماه به کار خود پایان می‌دهد.

پیش از این وزارت خارجه هند اعلام کرده است که نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ به صورت مجازی برگزار می شود. علاوه بر اعضای سازمان همکاری شانگهای، بلاروس، ایران و مغولستان به عنوان کشورهای ناظر دعوت شده اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم گفته است که عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای تیرماه امسال و با حضور آیت الله رئیسی نهایی می‌شود.

پربیننده ترین خبرها