مقام اتحادیه اوراسیا: تفاهمنامه ترانزیتی روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در دستور کار است

مقام اتحادیه اوراسیا: تفاهمنامه ترانزیتی روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در دستور کار است
يکشنبه 28 خرداد 1402 - 17:31

معاون بخش حمل و نقل و زیرساخت اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد: روسیه در نظر دارد در آینده نزدیک، توافقنامه همکاری سه جانبه این کشور با ایران و جمهوری آذربایجان را با هدف توسعه زیرساخت های ریلی و حمل و نقل بار در کریدور شمال - جنوب به امضا برساند که هم اینک در مرحله آماده سازی است.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری تاس، النا شریشوا ( Elena Sherysheva ) به روزنامه بلاروس امروز ( SB. Belarus Today ) گفت: پیش از این، فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، توافقنامه ساخت بخش ناقص راه آهن مسیر غربی کریدور شمال – جنوب از شهر رشت تا آستارا در ایران را به امضا رساندند که تلاش طرفین بر این است که عملیات ساخت آن در سال جاری میلادی آغاز شود.

این مقام اتحادیه اوراسیا توضیح بیشتری درباره توافقنامه سه جانبه روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان ارائه نکرد.

خبرگزاری تاس، پیش از این ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در گزارش خود از آیین امضای توافقنامه ساخت راه آهن رشت – آستارا پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نوشته بود: فرض بر این است که مسیر رشت - آستارا با مشارکت مسکو و تهران و در توافقنامه دیگری، راه آهن مسیر آستارا (در ایران) - آستارا (در جمهوری آذربایجان) - با مشارکت مسکو، تهران و باکو ساخته شود.

رشد ۷۲ درصدی گردش کالا در کریدور شمال – جنوب طی سه ماه

معاون بخش حمل و نقل و زیرساخت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گردش کالا در امتداد مسیرهای زمینی، آبی و ریلی کریدور شمال-جنوب در سال ۲۰۲۲ میلادی به سه میلیون تن افزایش یافت.

وی اظهار داشت: در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی نیز گردش کالا در این مسیر به ۸۰۰ هزار تن رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۷۲ درصد بیشتر است.

فرصت های تازه برای توسعه همکاری با چین، هند و ایران

شریشوا با بیان اینکه فرصت های جدیدی برای توسعه همکاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با چین، هند، ایران، پاکستان و دیگر کشورهای خاورمیانه گشوده شده است، گفت: با اجرای این طرح ها، کریدورهای شمال-جنوب، اروپا-غرب چین، جاده ابریشم جدید، مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر جان تازه‌ای می‌گیرند.

وی معتقد است: اوراسیا و کشورهای عضو آن فرصت‌هایی دارند تا به یک حلقه ارتباطی بین بازارهای اروپا، آسیا و خاورمیانه تبدیل شوند.

مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما مسیر کریدور شمال - جنوب تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

پیش از این، آندری بیلاسوئوف معاون اول نخست وزیر روسیه در سخنانی در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ گفت: کریدور شمال - جنوب می‌تواند یک رقیب جدی برای کانال سوئز باشد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در سخنانی در یکی از نشست های این اجلاس با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی هم به عنوان راه و هم به عنوان راه حل است، از مسیر ایران به عنوان راه امن، ایمن، آسان و سریع و مقرون به صرفه یاد کرد و گفت:‌ سرزمین ایران فرصت سازنده ای برای مشارکت بازیگران در عرصه حمل و نقل و لجستیک را فراهم کرده است که این ابتکار را «ایران راه» نامیده ایم؛ در زبان فارسی، راه هم به معنای راه و هم به معنای راه حل است.

وی ادامه داد: تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران که بخشی از راه حل است بخشی از نیازهای ترانزیتی و حمل نقل خود را رفع کنند.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه - جهان اسلام: کازان فوروم» به منابع خبری روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری با ایران دست یابد.
وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اوراسیا با کدام کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری نزدیکتر است، گفت: ما با ایران نزدیکتریم.

آندری اسلپنف وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز پیش تر اعلام کرده بود که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.

به گزارش ایرنا، در نشست هفته نخست خردادماه ۱۴۰۲ شورای عالی اقتصادی اوراسیا که به ریاست ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مسکو برگزار شد، سران کشورهای عضو این اتحادیه بر اهمیت همکاری ترانزیتی و گسترس همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

پربیننده ترین خبرها