المدهون در گفتگو با العالم: بازگشت به وطن حق آوارگان فلسطینی است/ مسئولیت کامل وضعیت آوارگان فلسطینی به عهده حامیان رژیم صیهونیستی است

المدهون در گفتگو با العالم: بازگشت به وطن حق آوارگان فلسطینی است/ مسئولیت کامل وضعیت آوارگان فلسطینی به عهده حامیان رژیم صیهونیستی است
سه شنبه 30 خرداد 1402 - 20:51

رئیس بخش امور پناهندگان و کمیته های مردمی در جنبش حماس گفت:وضعیت اسف بار آوارگان فلسطینی از 76 سال پیش تا به امروز ادامه دارد. 58 اردوگاه آوارگان فلسطینی از سوی سازمان آنروا (UNRWA) به عنوان اردوگاه پناهندگان به رسمیت شناخته شده است، اما آنروا برخی اردوگاه ها را به رسمیت نشناخته است؛ که مشکل و رنجی مضاعف برای آوارگان فلسطینی به شمار می آید.

العالم - فلسطین اشغالی

«محمد المدهون» مدیر بخش پناهندگان و کمیته های مردمی حماس در گفت و گو با شبکه العالم در برنامه « ضيف وحوار» به مناسبت روز جهانی پناهندگان و آوارگان فلسطینی گفت: حق بازگشت به وطن حق مسلم آوارگان فلسطینی است. این مساله ما را از دیگر پناهندگان در جهان متمایز کرده است؛ چراکه پناهندگان کشورهای دیگر که بسیاری از آنها داوطلبانه به دنبال پناهندگی بوده‌اند، دارای حق بازگشت به سرزمین هستند. راه بازگشت به وطن برای آنها باز است. بلکه بسیاری از آنها به دلایل موقتی پناهنده شده، سرزمین خود را ترک کرده و دوباره به وطنشان بازگشته اند.

وی ادامه داد: «اما پناهنده فلسطینی به زور از سرزمینش اخراج شد و به میل خود آنجا را ترک نکرد و 76 سال پیش از وطنش اخراج شد. نکته دیگر این که، پناهنده فلسطینی از بازگشت به وطن منع شده است و امروز حق بازگشت به خاک فلسطین تنها برای یهودیان است که چیزی درباره این سرزمین، تاریخ، جغرافیا و زبان آن نمی دانند.»

مسئولیت کامل وضعیت آوارگان فلسطینی به عهده آمریکا و انگلیس است

المدهون خاطرنشان کرد که وضعیت پرونده پناهندگی فلسطینی ها با هر پناهندگی دیگری متفاوت و یک مورد خاص و استثنایی است چراکه زیرچتر جامعه جهانی صورت گرفته است و متأسفانه انگلیس و آمریکا حامیان رژیم صهیونیست بودند و هستند و امروز مسئولیت کامل وضعیت موجود آوارگان فلسطینی که تا امروز ادامه دارد، برعهده آنهاست.

وی به این مهم اشاره کرد که امروز نسل های فلسطینی پناهندگی را به ارث می برند و اشغالگران می پندارند که پیرها می میرند و جوان ها فراموش می کنند، البته جوان ها فراموش نکرده اند؛ آنها کارت آنروا و کارت پناهندگی را به ارث می برند. همه ما کارت پناهندگی را به ارث می بریم.

المدهون درباره تعداد اردوگاه های فلسطینی و آمار آوارگان فلسطینی که روز به روز در حال افزایش است، گفت: وضعیت آوارگان فلسطینی از 76 سال پیش تاکنون ادامه دارد و 58 اردوگاه آوارگان به رسمیت شناخته شده است؛

وی افزود: حدود 58 اردوگاه در کرانه باختری و نوار غزه و در اردن و سوریه و لبنان وجود دارد. این نقشه اردوگاه های فلسطینی است. تعداد آوارگان طبق آمار سال 2022 در داخل و خارج فلسطین بالغ بر 14 میلیون و 200 هزار نفر است. اما طبق برآوردهای ما تعداد آوارگان فلسطینی بیشتر است. برخی از فلسطینیان در سرزمینهای اشغالی سال 48 در سرزمین خود باقی نماندند بلکه از شهرها و روستاهای خود اخراج شده و به شهرهای دیگری منتقل شدند.

پربیننده ترین خبرها