استقبال ایران از ابتکار دبیرکل سازمان ملل درباره نشست ۸ کشور حوزه خلیج فارس

استقبال ایران از ابتکار دبیرکل سازمان ملل درباره نشست ۸ کشور حوزه خلیج فارس
چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 14:34

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید ابتکار گفت‌وگوی منطقه‌ای می‌تواند منجر به همکاری هشت کشور حوزه خلیج فارس شود.

العالم - ایران

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) پس از گفت‌وگوی ۲ جانبه با «بدر البوسعیدی» همتای عمانی خود در مسقط، از پیگیری توافقات میان ۲ کشور خبر داد.

امیرعبداللهیان پس از دیدار با البوسعیدی، در جمع خبرنگاران گفت: «در خصوص توافقات دو کشور و پیگیری توافقات سفر اخیر سلطان عمان به تهران رایزنی کردیم. اتفاق‌نظر داریم که در یک‌ونیم سال گذشته مسیر پیگیری توافقات و اجرایی‌کردن اسناد به خوبی در حال پیشرفت است».

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: «معتقدیم ما از مرحله گفت‌وگوی محض در منطقه عبور کرده‌ایم و وارد مرحله همکاری‌های متنوع و چندجانبه شده‌ایم».

امیرعبداللهیان با اشاره به ابتکار «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره گفت وگوی منطقه‌ای گفت: «دبیرکل سازمان ملل ابتکار نشست هشت کشور حوزه خلیج فارس را در شهریورماه در نیویورک ارائه داده است. ما به همراه عمان و قطر اتفاق‌نظر داریم که ادامه این ابتکار می‌تواند منجر به همکاری هشت کشور حوزه خلیج فارس شود».

او در ادامه ضمن تشکر از تلاش‌های «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای میانجی‌گری میان کشورهای منطقه گفت: «از ابتکارات سلطان عمان در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و با هدف همکاری، صلح، ثبات و توسعه منطقه تشکر می‌کنیم».

1

پس از توافق میان ایران و عربستان سعودی در مورد عادی سازی روابط دوجانبه و تلاش های سابق برای بهبود روابط با کشورهای عربی منطقه طی ماه‌های گذشته، احتمال احیای روابط تهران و قاهره افزایش یافته است.

در همین ارتباط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در جریان سفر «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به تهران و دیدار با ایشان تأکید کردند:« ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم».

وزیر امور خارجه در پایان، درباره همکاری‌های ۲ جانبه ایران و عمان هم گفت: «ما اتفاق‌نظر داریم که دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور را در آینده نزدیک برگزار کنیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم سفری به قطر داشت و در مدت حضورش در دوحه نیز با امیر قطر و نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه عمان نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفت‌وگو با امیرعبداللهیان گفت: «درباره مسائل و زمینه‌های همکاری ۲ کشور و همچنین اجرایی‌کردن توافقات سفر سلطان هیثم به ایران گفت‌وگو کردیم».

البوسعیدی در ادامه گفت: «امیدواریم رایزنی‌های فشرده فیمابین در خدمت منافع مشترک ایران و عمان به طوری‌که رفاه و آرامش ملت‌های ۲ کشور را به ارمغان بیاورد، باشیم».

دیپلمات ارشد عمان گفت: «به تحولات جدید در منطقه و جهان پرداختیم و نسبت به این اتفاقات، در رویکردها و مواضع اتفاق‌نظر داریم و قرار است با همکاری‌های فیمابین نقش مثبتی را در ایجاد امنیت و ثبات منطقه انجام دهیم».

2

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی یاران در سومین مقصد سفر به حاشیه خلیج فارس، مسقط را به مقصد کویت ترک کرد. امیرعبداللهیان پس از کویت به امارات سفر خواهد کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها