عراق: برای حل مشکل کم آبی پروژه‌های مشترک با ایران راه اندازی می‌کنیم

عراق: برای حل مشکل کم آبی پروژه‌های مشترک با ایران راه اندازی می‌کنیم
جمعه 2 تير 1402 - 13:31

وزیر منابع آبی عراق ترکیه را مقصر اصلی کم آبی کشورش خواند و گفت که بغداد برای حل مشکل کم آبی، پروژه‌های مشترک با ایران از جمله ساخت سد بر اروند رود را دنبال می‌کند.

العالم - عراق

به گزارش الفرات نیوز، عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای الفرات گفت که ترکیه در بخش عمده از سهم آب عراق و به ویژه در رود فرات به میزان 90 درصد و ایران نیز در برخی از شاخه‌های رودها تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه ترکیه هیچ کدام از دو توافق 1997 و 1992 سازمان ملل برای ساماندهی آب بین کشورهای ساحلی را امضا نکرده است، گفت: این در حالی است که عراق به این توافقنامه‌ها و حفظ منابع آبی و آلوده نکرده آن متعهد است .

وزیر آب عراق افزود: ما مناطقی در کشورمان داریم که تحت تأثیر شدید کم‌آبی قرار گرفته اند و باعث مهاجرت ساکنان آنجا شده است. قرار بود ترکیه به عنوان کشور همسایه به عراق آسیب نرساند و از آنها خواستیم که خسارت‌ها را تقسیم کند. اگرچه بارندگی‌ها برای تأمین آبیاری کشت شده که بالغ بر 6 میلیون و 400 هزار هکتار از زمین ‌ای مرکز و جنوب عراق مفید بود، اما ذخیره سدها را ایمن نکرد.

ذیاب تاکید کرد که مطالعات و تحقیقات دقیق، ثابت کرده که عراق نیازی به سدهای مخزنی بزرگ ندارد و در حال حاضر با توجه به تغییرات اقلیمی و تحولاتی که در داخل ترکیه رخ داده، در حال به روز رسانی مطالعات هستیم.

وی افزود: تفاهم نامه ای با طرف ترکیه‌ای داریم که در سال 2021 به تصویب رسید اما تا این لحظه اجرایی نشده و به همین دلیل هیئت بزرگی از ترکیه در ماه مه گذشته به عراق آمدند و توافق شد که یک برنامه زمانی برای ادامه گفت‌وگوهای فنی مشخص شد و از همین رو یک هیات فنی از عراق دوشنبه آینده به ترکیه خواهد رفت و ترکیه نیز پس از آن یک هیات را برای اجرای بندهای توافق به عراق می‌فرستد.

ذیاب با بیان اینکه عراق در حال حاضر اهرم فشار جدید و مهمی و تاثیرگذار بر ترکیه را در اختیار دارد و آن هم طرح جاده توسعه است، گفت: به نفع ترکیه است که با عراق همکاری کند و بداند که ثبات اوضاع در عراق به نفع همه منطقه است و ما زبان گفت وگو و دیپلماسی با ترکیه برای حل مشکل آب در عراق را برگزیده ایم.

وی با بیان اینکه کاهش میزان رهاسازی آب از سوی ترکیه، ثبات عراق را تهدید می‌کند، ترکیه به تعهدهای خود درباره سهم رودخانه فرات عمل نکرده و نخست وزیر و وزیر دفاع عراق، نماینده ویژه ای را برای تأمین سهم آب به این کشور اعزام کردند.

وزیر منابع آبی عراق با بیان اینکه تاثیر ایران بر شهرهای مجاور مرزها و نه بر سیستم‌های اصلی آب عراق است، گفت: ایران تنها ۱۲ درصد از واردات آب عراق را در دست دارد.

وی افزود: تنش در پرونده آب‌های مشترک با ایران باعث قطع ارتباط بین وزارتخانه‌های آب دو کشور برای مدت دو سال شده بود؛ وزیر نیروی ایران در تهران به مدت دو ساعت و نیم در یک جلسه صریح و شفاف با من گفت‌وگو کرد و تصمیم گرفته شد که پروژه های مشترک در پرونده آب با ایران راه اندازی شود.

ذیاب با بیان اینکه کشورش آمادگی همکاری با همه کشورهای منطقه برای حل مشکل کم آبی است گفت که ایران ایده ایجاد سد بر منطقه راس البیشه اردوند رود را پذیرفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها