وقتی غرب به آشپز سابق پوتین دل خوش می کند

وقتی غرب به آشپز سابق پوتین دل خوش می کند
شنبه 3 تير 1402 - 21:22

خبر: یوگنی پریگوژین، فرمانده نیروهای نظامی روسیه موسوم به گروه واگنر، اعلام کرد که نیروهایش - امروز شنبه - کنترل تاسیسات نظامی در استان روستوف در جنوب روسیه را به دست گرفتند و تهدید کرد که برای سرنگون سازی فرماندهی نظامی به مسکو می روند.

تحلیل:

می توان با بررسی زمان اعلام شورش واگنر و دلیل آن، به دلایل واقعی آنچه در روسیه در حال وقوع است، پی برد.

درباره زمان بندی، این واقعه پس از پیروزی های روسیه در زمینه سیطره بر شهر استراتژیک باخموت و خنثی کردن حمله اوکراین که غرب از ماه ها پیش بر طبل آن می زد، روی داد، به ویژه که ارتش اوکراین متحمل خسارات سنگینی شده که به گواه اوکراینی ها و غربی ها جبران ناپذیر است.

درباره دلیل شورش نیروهای واگنر، پریگوژین گفت که ارتش روسیه نیروهای وی را در اوکراین بمباران کرده است اما وزارت دفاع روسیه آن را رد کرد و گفت که هیچ توجیه منطقی وجود ندارد که روسیه نیروهای پیروز خود که حمله اوکراین را دفع و خنثی کرده اند، بمباران کند.

زمان بندی و دلیل اعلام شده نشانه وجود دست های پنهانی است که هدفش گرفتار کردن واگنر در یک ماجراجویی شکست خورده است، ماجراجویی که غرب می داند هرگز منتهی به جنگ داخلی در روسیه و سرنگونی پوتین نمی شود اما برای مدتی بر شکست غرب و ناتو در اوکراین سرپوش خواهد گذاشت و ارتش روسیه را مشغول خواهد کرد و به پریگوژین امکان خواهد داد تا پس از اجرای نقشه اش برای مشغول کردن نیروهای مسلح روسیه، به غرب پناهنده شود.

وقتی رسانه های غربی، پریگوژین سرآشپز سابق پوتین را بزرگ نموده و ادعا می کنند او دارای 25 هزار مبارز است که می توانند به مسکو بروند و نظام سیاسی ابرقدرتی مانند روسیه سرنگون کنند، انساهن به یاد شیوه خبری رسانه های غربی درباره ناآرامی های اخیر ایران می افتد که در آن غرب امید زیادی به سرنگونی نظام ایران بسته و حتی برای آن وقت تعیین کرده بود اما همه امیدهایش نقشه بر آب شد.

وقتی میخائیل پودلیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت که 48 ساعت آینده در روسیه به جنگ داخلی یا انتقال توافقی قدرت منجر خواهد شد، ناامیدی غرب را بیشتر احساس می کنیم.

اما سرگئی ناریشکین مدیر سازمان اطلاعات خارجی روسیه حتی نگذاشت پودلیاک به این توهم دل خوش کند آنجا که گفت: روشن است که تلاش برای متزلزل ساختن جامعه و برافروختن آتش جنگ داخلی با شکست مواجه شده است، پس جنگجویان واگنر چاره ای ندارند جز اینکه دستورات پریگوژین را رد کنند و در دام رسانه های غربی نیفتند و برای در امان ماندن از مجازات سلاح های خود را تسلیم کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها