مکرون: تلاش واگنر برای شورش حمایت غرب از اوکراین را توجیه می‌کند

مکرون: تلاش واگنر برای شورش حمایت غرب از اوکراین را توجیه می‌کند
دوشنبه 5 تير 1402 - 01:43

رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه "لا پروونس" گفت : شورش مسلحانه گروه واگنر در روسیه، حمایت غرب از اوکراین را توجیه می‌کند.

العالم-اروپا

رییس جمهور فرانسه ادعا کرد: این تحولات ما را مجبور می‌کند تا کاملا هوشیار باشیم و همچنین حمایت از اوکراینی‌ها را کاملاً توجیه می‌کند

به ادعای مکرون، این وضعیت در روسیه همچنان در حال تحول است، اما «شکاف در اردوگاه روسیه، شکنندگی ارتش و نیروهای کمکی آن، مانند گروه واگنر» را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم روسیه، اقدامات گروه واگنر را یک شورش مسلحانه و خیانت توصیف کرد و وعده اقدامات سختگیرانه علیه شورشیان را داد.

یوگنی پریگوژین بنیان‌گذار و رئیس گروه خصوصی نظامی واگنر روز جمعه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که ارتش روسیه ۲ هزار نفر از نیروهای واگنر را به قتل رسانده است.

وی گفت: یک حمله راکتی به اردوگاه‌های گروه واگنر انجام شد. افراد زیادی قربانی شده‌اند. به گفته کسانی که شاهد حمله بودند این راکت از پشت جبهه یعنی توسط نیروهای وزارت دفاع فدراسیون روسیه شلیک شده بود.

پریگوژین که در ماه‌های گذشته حملات لفظی شدیدی علیه سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه داشته است، گفت: وزارت دفاع تلاش می‌کند جامعه و رئیس جمهوری را فریب داده و قصه‌ای درباره تهاجم اوکراین و برنامه‌ریزی آن‌ها برای حمله به ما با همکاری ناتو بسازد.

وی همچنین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه را تهدید کرد و گفت که وی در میدان سرخ مسکو به دار آویخته خواهد شد در مقبره لنین دفن می‌شود. رئیس واگنر اعلام کرد که نیروهای این گروه شبه‌نظامی از اوکراین وارد خاک روسیه شده و آماده هستند «تمام راه» را علیه ارتش روسیه طی کنند.

واگنر یک سازمان شبه‌نظامی روسی است که نیروهای آن در بسیاری از جنگ‌ها از جمله در نبرد دونباس برای مقابله با نیروهای اوکراینی حضور داشته‌اند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها