یک مسوول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اسلامی در گفت وگو با العالم:

هفته فرهنگی ایران به زودی در روسیه برگزار می شود

هفته فرهنگی ایران به زودی در روسیه برگزار می شود
شنبه 10 تير 1402 - 20:57

مدیرکل همکاری ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: براساس موافقتنامه فرهنگی که بین ایران و روسیه وجود دارد، به زودی روسیه میزبان هفته فرهنگی ایران خواهد بود که طی آن محصولات فرهنگی، بازی های رایانه ای، فیلم، صنایع دستی و سایر محصولات فرهنگی کشورمان در نمایشگاهی در کشور میزبان در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

«عبدالرضا سیفی» مدیرکل همکاری ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در گفت وگو با العالم اظهار داشت: برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه براساس موافقتنامه فرهنگی که بین دو کشور به تصویب رسیده صورت خواهد گرفت. چون طی سال های اخیر با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از آن مواجه بودیم فرصت برپایی این برنامه میسر نشد لذا هم اکنون در آستانه برگزاری این رویداد در کشور روسیه هستیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دعوت دولت و وزارت فرهنگ روسیه به مدت یک هفته مهمان طرف روس خواهد بود.

عبدالرضا سیفی خاطرنشان کرد: هفته فرهنگی ایران در روسیه در حوزه ها و بخشهای مختلفی نظیر صنایع دستی برگزار می شود و آثار مختلف صنایع دستی با حضور هنرمندان به نمایش گذاشته خواهد شد و به بازدیدکنندگان روسی معرفی می شود.

وی افزود: با توجه به این رویداد فرهنگی «هفته فیلم» نیز یکی دیگر از برنامه هایی است که در نظر داریم تا به مخاطبان عرضه کنیم. در این زمینه فیلم های فاخر کشورمان را بنابر درخواست طرف روس و نیز علایقی که نسبت به آثار نمایشی ما وجود دارد همچون فیلم سینمایی ویلایی ها و انیمیشن لوپتو، برای مخاطبان عرضه خواهیم کرد، همچنین یکی از کارگردانان مطرح کشورمان هم در این رویداد شرکت خواهد کرد.

مدیرکل همکاری ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اجرای ارکستر مشترک ایران و روسیه را با حضور هنرمندان دو کشور در برنامه داریم که 19 هنرمند ایرانی و 16 هنرمند روس در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ اجرا خواهند داشت و هنر خود را به نمایش خواهند گذاشت.

وی افزود: آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان، عالی ترین مقام حاضر در این برنامه خواهد بود که به دعوت همتای روسی خود در این برنامه حضور پیدا می کند و وزرای فرهنگ دوکشور با حضور در برنامه افتتاحیه، آغاز این رویداد فرهنگی را اعلام می کنند.

سیفی درخصوص سایر برنامه های تدارک دیده شده نیز گفت: یک نمایشگاه ویژه فرش و صنایع مرتبط با آن را برپا خواهیم کرد و در معرض دید مخاطبان قرار خواهیم داد.

این مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره محل برگزاری این رویداد در روسیه نیز گفت: مجموعه نمایشگاهی ما در یک مجموعه تاریخی به نام "کارگر و کشاورز" که طرف روس آماده و تجهیز نموده استقرار دارد.

سیفی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه افتتاحیه شایسته ای تدارک دیده شده و مهمانان مختلفی دعوت شده اند. ما از تاریخ 13/4/1402 تا 18/4/1402 برنامه های متعددی را برای مخاطبان برگزار می کنیم.

مدیرکل همکاری ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره علت برگزاری این رویداد فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: دیپلماسی و روابط فرهنگی بین کشورها به منظور رونمایی و معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری هر کشور به کشور دیگر است و ما با توجه به اینکه با تبلیغات گسترده نظام سلطه و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران روبرو هستیم و غرب تلاش می کند چهره دروغین را از فرهنگ، مردم و تمدن و تاریخ ایران به جهان ارایه کند، لذا به دنبال این هستیم که با حضور درخشان و مستمر در عرصه بین الملل و به نمایش گذاشتن و عرضه فرهنگ، تاریخ و هنر مردم ایران، چهره واقعی و صلح طلب ایران اسلامی را به مردم جهان معرفی کنیم.

وی افزود: در همین راستا هفته های فرهنگی، فرصت مناسب و ظرفیت خوبی است تا بدون واسطه و با حضور هنرمندان داخلی، فرهنگ و هنر ایران زمین را به خارج از کشور معرفی کنیم.

سیفی گفت: با توجه به رویکردی که در زمینه توسعه صادرات فرهنگی وجود دارد، در صدد هستیم بستر صادرات این نوع محصولات، از جمله صنایع دستی و محصولات خلاق را به خارج از کشور فراهم کرده و توسعه دهیم و لذا این هفته فرهنگی در همین راستا برنامه ریزی شده و غرفه های ویژه ای برای صنایع خلاق نظیر مد و لباس، بازی های رایانه ای و حتی انیمیشن پیش بینی کرده ایم تا بتوانیم از این ظرفیت بوجود آمده، ارتباط میان فعالان فرهنگی داخل و خارج از کشور را نزدیک تر کرده و ارتقا دهیم.

وی افزود: شیوه برگزاری هفته های فرهنگی به این شکل است که طبق تفاهمی که به تصویب طرفین (ایران و کشور دیگر) می رسد، یکسال جمهوری اسلامی مهمان خواهد بود و سال بعد از آن نیز ما متقابلا میزبانی خواهیم کرد.

سیفی گفت: درباره چشم انداز های آتی این هفته های فرهنگی نیز می توان گفت که برگزاری هفته فرهنگی ایران در چین، ازبکستان، عمان و قطر را در برنامه های خود داریم و مقدمات برگزاری آنها انجام شده و در سال جاری انتظار داریم مواردی از این هفته های فرهنگی برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها